UBK10053 History of World Cinema I/1 - Silent Film

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2009
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Jitka Feikusová
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout základní přehled vývoje významných světových kinematografií daného období od vzniku filmu až do konce 20. let 20. století. Studenti se seznámí s jednotlivými obdobími (prehistorie kinematografie, raný film, filmové umění v éře tzv. velkého němého filmu), ale i vůdčími filmařskými osobnostmi a zásadními filmovými díly daného vymezeného období.
Syllabus (in Czech)
  • Cílem předmětu je poskytnout základní přehled vývoje významných světových kinematografií daného období od vzniku filmu až do konce 20. let 20. století. Studenti se seznámí s jednotlivými obdobími (prehistorie kinematografie, raný film, filmové umění v éře tzv. velkého němého filmu), ale i vůdčími filmařskými osobnostmi a zásadními filmovými díly daného vymezeného období.
    1. Vynález kinematografu a jeho technické předpoklady. Bratři Lumiérové a Georges Méliés.
    2. Raný film v Evropě, nástup Brightonské školy (George Albert Smith, James Williamson...).
    3. Zrod americké kinematografie: Edison Company, Edwin Stanton Porter (Život amerického hasiče, Velká železniční loupež), éra nickelodeonů.
    4. Proměna filmu v umění: Francie: Pathé, Gaumont, Film D' Art; Itálie: historický film, veristický film; Dánsko: Peter Urban Gad.
    5. Počátky Hollywoodu: Thomas Ince; Dawid Wark Griffith; filmová groteska (Mack Sennet, Charlie Chaplin, Buster Keaton, Harold Lloyd, W. C. Fields...). Film USA během 2. světové války.
    6. Zrod německého filmu (Max Skladanowsky, Oskar Messter). Německý expresionismus (Robert Wiene, Paul Leni, G. W. Pabst, F. W. Murnau, Fritz Lang). Kammerspiel (F. W. Murnau: Poslední štace).
    7. Skandinávská škola: Victor Sjöström, Mauritz Stiller, Carl Theodor Dreyer, Benjamin Christensen.
    8. Francouzská avantgarda (Louis Delluc, Germaine Dulacová, Abel Gance, Jean Epstein, René Clair, Luis Buńuel, Jean Cocteau...)
    9. Hollywoodský studiový systém 20. let. Nástup velkých filmových studií (Columbia, MGM, Paramount, Fox, Universal, Warners), hvězdný systém, filmové žánry. Hay´s Office - morální kodex, vlastní studiová cenzura. Osobnosti: Erich von Stroheim, Charles Chaplin...
    10. Sovětská kinematografie do 20. let. Počátky filmu v Rusku před rokem 1917. Proměny po roce 1917. Osobnosti "montážního filmu": Dziga Vertov, Sergej Ejzenštejn, Vsevolod Pudovkin, Aleksandr Dovženko. Továrna excentrického herce. Film všedního dne: Fridrich Ermler, Jakov Protazanov.
Literature
    required literature
  • Patalas, E. - Gregor, U.:. Dejiny filmu. Bratislava, 1968. info
  • TOEPLITZ, J.:. Dějiny filmu, 1. díl. Praha: Panorama, 1989. info
  • KRACAUER, S.:. Dějiny německého filmu. Od Caligariho k Hitlerovi. Praha: FAMU 1958. info
  • SADOUL, G.:. Dějiny světového filmu: od Lumiera až do současné doby. Praha: Orbis, 1963. info
  • EJZENŠTEJN, S. M.:. Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis, 1961. info
  • SZCZEPANIK, Petr (ed):. Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové, 2004. info
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2006, Winter 2007, Winter 2008.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2009/UBK10053