UBKKA042 Education of Users

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2011
Extent and Intensity
2/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou systematizované poznatky z dřívějšího studia s důrazem na jejich vzájemnou prostupnost a vazby.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem disciplíny je představit pedagogiku jako vědní disciplínu zabývající se výchovou a vzděláváním, která má své místo rovněž v knihovnické profesi; teoreticky i prakticky představit metodiku výchovy ke čtení, k četbě a ke čtenářství i k využívání věcných informací; blíže je specifikovat pro jednotlivé kategorie čtenářů a uživatelů podle věku, vzdělání, obecně životních názorů a postojů, podle čtenářských zájmů a preferencí.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Kapitola o výchově a vzdělávání.
    Pedagogika čtenáře. Výchova a vzdělávání dětí a mládeže. Výchova a vzdělávání dospělých. Zákony učení.
    2. Výchova četbou a výchova k četbě.
    Periodizace čtenářského věku. Rozvoj dětského čtenářství. Čtenářství dospělých.
    3. Informativní výchova a výchova čtenářská.
    4. Metodika práce se čtenáři.
    Kategorizace uživatelů/čtenářů. Diferenciace knihovnických služeb dětem a mládeži.
    5. Metody individuálního působení na čtenáře.
    6. Metody skupinového působení na čtenáře.
    7. Názorná propagace.
    8. Akce a kampaně zacílené na specifické skupiny čtenářů a uživatelů.
Literature
    required literature
  • HOMOLOVÁ, K. Uživateslká propedeutika. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2010. ISBN 978-80-7248-625-0. info
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. info
  • VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
  • SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
  • ČUMPLOVÁ, L. Podíl veřejných knihoven ve výchově dětí a mládeže k práci s informacemi ve veřejných knihovnách. Praha : Ústřední knihovna OBIS PdF UK, 1990. info
  • VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. Praha : SPN, 1987. info
    recommended literature
  • KRAMPOLOVÁ, I.; POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha : ÚIV, 2005. info
  • WARD, P., ADAMS, S., LEVERMORE, J. Jak se připravovat na práci s mládeží. Praha : Portál, 1997. info
  • CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, 1995. info
    not specified
  • Odborné časopisy klasické i elektronické:. Čtenář, Duha, Krok, GrandBiblio, Ikaros, Knihovnický zpravodaj Vysočiny aj. Písemné podklady z konkrétních knihoven i inform. info
Teaching methods
Lecturing
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
Grade
Test
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Domácí příprava na výuku15
Příprava na zkoušku30
Semestrální práce30
Účast na výuce26
Summary101
The course is also listed under the following terms Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2011/UBKKA042