FPF:UBKKA042 Education of Users - Course Information
UBKKA042 Education of Users
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2011
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou systematizované poznatky z dřívějšího studia s důrazem na jejich vzájemnou prostupnost a vazby.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library Science (programme FPF, B7201 InSK)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem disciplíny je představit pedagogiku jako vědní disciplínu zabývající se výchovou a vzděláváním, která má své místo rovněž v knihovnické profesi; teoreticky i prakticky představit metodiku výchovy ke čtení, k četbě a ke čtenářství i k využívání věcných informací; blíže je specifikovat pro jednotlivé kategorie čtenářů a uživatelů podle věku, vzdělání, obecně životních názorů a postojů, podle čtenářských zájmů a preferencí.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Kapitola o výchově a vzdělávání.
Pedagogika čtenáře. Výchova a vzdělávání dětí a mládeže. Výchova a vzdělávání dospělých. Zákony učení.
2. Výchova četbou a výchova k četbě.
Periodizace čtenářského věku. Rozvoj dětského čtenářství. Čtenářství dospělých.
3. Informativní výchova a výchova čtenářská.
4. Metodika práce se čtenáři.
Kategorizace uživatelů/čtenářů. Diferenciace knihovnických služeb dětem a mládeži.
5. Metody individuálního působení na čtenáře.
6. Metody skupinového působení na čtenáře.
7. Názorná propagace.
8. Akce a kampaně zacílené na specifické skupiny čtenářů a uživatelů.
- 1. Kapitola o výchově a vzdělávání.
- Literature
- required literature
- HOMOLOVÁ, K. Uživateslká propedeutika. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2010. ISBN 978-80-7248-625-0. info
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. info
- VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
- SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
- ČUMPLOVÁ, L. Podíl veřejných knihoven ve výchově dětí a mládeže k práci s informacemi ve veřejných knihovnách. Praha : Ústřední knihovna OBIS PdF UK, 1990. info
- VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. Praha : SPN, 1987. info
- recommended literature
- KRAMPOLOVÁ, I.; POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha : ÚIV, 2005. info
- WARD, P., ADAMS, S., LEVERMORE, J. Jak se připravovat na práci s mládeží. Praha : Portál, 1997. info
- CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, 1995. info
- not specified
- Odborné časopisy klasické i elektronické:. Čtenář, Duha, Krok, GrandBiblio, Ikaros, Knihovnický zpravodaj Vysočiny aj. Písemné podklady z konkrétních knihoven i inform. info
- Teaching methods
- Lecturing
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion - Assessment methods
- Grade
Test
The analysis of student 's performance - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
Activity Difficulty [h] Domácí příprava na výuku 15 Příprava na zkoušku 30 Semestrální práce 30 Účast na výuce 26 Summary 101
- Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2011/UBKKA042