UCJAP011 Introduction to general and developmental psychology

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Boris Iljuk, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je naučit studenty základním dovednostem v oblasti obecné a vývojové psychologie, které jsou úzce propojeny s poznatky z psychologie osobnosti. Student získá základní orientaci v psychologických disciplínách, bude schopen následně systematicky rozšiřovat získané poznatky. Látka přednášek tvoří podklad pro navazující předměty aplikované psychologie a pedagogiky. PŘEDNÁŠKA 1. Předmět, úkoly a cíle psychologie. Metody poznávání člověka. 2. Kognitivní procesy. Duševní výkonnost člověka - inteligence. 3. Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém. 4. Dynamické zdroje činnosti, motivace. 5. Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty. 6. Základní teoretické přístupy k utváření osobnosti. 7. Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapa v životě člověka. 8. Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice. 9. Období prenatální a novorozenecké - výchozí charakteristika psychiky 10. Období kojenecké a batolecí - celkový charakter vývojových změn 11. Předškolní a mladší školní věk - obecná charakteristika duševních změn 12. Dospívání - prepubescence, pubescence, adolescence - celková charakteristika psychiky 13. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk. 14. Stáří - obecná charakteristika duševních změn. SEMINÁŘ Cílem semináře je přiblížit psychologické disciplíny z hlediska jejich aplikovatelnosti v praxi. Student si během semináře nejen ujasní své osobní nastavení, ale dokáže proniknout a pochopit principy psychologických metod. Současně zvládne aktivními výstupy v seminářích propojovat jednotlivé psychologické disciplíny a aplikovat je zvláště do školské praxe. 1. Cvičení zaměřené na sebepoznání 2. Cvičení zaměřené na sebehodnocení 3. Projektivní metody 4. Psychologické metody - pozorování, rozhovor 5. Rozvoj zájmů v jednotlivých životních etapách 6. Význam hry v životě dětí 7. Význam dětské kresby 8. Interakce jedince s vnějšími podmínkami v jednotlivých životních etapách 9. Vývojové změny racionálně-kognitivních procesů v dospívání 10. Zralost Jáství 11. Nepřizpůsobené chování a poruchy psychiky
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Předmět, úkoly a cíle psychologie. Metody poznávání člověka.
    2. Kognitivní procesy. Duševní výkonnost člověka - inteligence.
    3. Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
    4. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
    5. Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
    6. Základní teoretické přístupy k utváření osobnosti.
    7. Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapa v životě člověka.
    8. Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice.
    9. Období prenatální a novorozenecké - výchozí charakteristika psychiky
    10. Období kojenecké a batolecí - celkový charakter vývojových změn
    11. Předškolní a mladší školní věk - obecná charakteristika duševních změn
    12. Dospívání - prepubescence, pubescence, adolescence - celková charakteristika psychiky
    13. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk.
    14. Stáří - obecná charakteristika duševních změn.
    SEMINÁŘ
    1. Cvičení zaměřené na sebepoznání
    2. Cvičení zaměřené na sebehodnocení
    3. Projektivní metody
    4. Psychologické metody - pozorování, rozhovor
    5. Rozvoj zájmů v jednotlivých životních etapách
    6. Význam hry v životě dětí
    7. Význam dětské kresby
    8. Interakce jedince s vnějšími podmínkami v jednotlivých životních etapách
    9. Vývojové změny racionálně-kognitivních procesů v dospívání
    10. Zralost Jáství
    11. Nepřizpůsobené chování a poruchy psychiky
Literature
    recommended literature
  • HŘEBÍČKOVÁ, M. Pětifaktorový model v psychologii osobnosti : přístupy, diagnostika, uplatnění. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3380-7. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J., KRACZMARCZYK, S. Poslední úsek cesty. Praha: Návrat domů, 1995. ISBN 80-85495-43-0. info
  • SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnost: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9. info
  • BLATNÝ, M. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6. info
  • ATKINSON, R. L., et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3. info
  • SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. info
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Základy obecné psychologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-283-8. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • MIKŠÍK, O. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 978-80-246-1304-8. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
  • DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte : [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4. info
  • KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM, 2001. ISBN 80-7204-200-9. info
  • ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0. info
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X. info
  • HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1. info
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 12 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2012/UCJAP011