FPF:UCJAP011 Introduction to general and de - Course Information
UCJAP011 Introduction to general and developmental psychology
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2017
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- English for Teachers (programme FPF, B7310 Filo)
- Course objectives
- The objective is to teach students skills in the area of general and developmental psychology which are closely linked to the personality psychology. Students will master the basics of psychological disciplines, will be able to widen their knowledge. The content creates the first step before successive courses in applied psychology and pedagogy. Contents: 1. Psychology, methods of learning a man 2. Cognitive processes, mental performance - intelligence 3. Abilities, skills, habits. Emotional system 4. Dynamic sources of activities, motivation 5. Human behaviour - needs, interests, attitudes, values. 6. Basic theoretical approaches to the creation of personality 7. Self-perception of personality. Importance of life stages. 8. Development of man, phylogenesis, ontogenesis, concepts and definitions. 9. Prenatal and new-borns periods - starting point of mentality. 10. Infant and toddler period 11. Pre-school and early school age - general characteristics of mental changes 12. Prepubescence, pubescence and adolescence - general characteristics 13. Adult period - early, life climax and medium age 14. Old age period - general characteristics of mental changes
- Syllabus (in Czech)
- PŘEDNÁŠKA
1. Předmět, úkoly a cíle psychologie. Metody poznávání člověka.
2. Kognitivní procesy. Duševní výkonnost člověka - inteligence.
3. Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
4. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
5. Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
6. Základní teoretické přístupy k utváření osobnosti.
7. Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapa v životě člověka.
8. Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice.
9. Období prenatální a novorozenecké - výchozí charakteristika psychiky
10. Období kojenecké a batolecí - celkový charakter vývojových změn
11. Předškolní a mladší školní věk - obecná charakteristika duševních změn
12. Dospívání - prepubescence, pubescence, adolescence - celková charakteristika psychiky
13. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk.
14. Stáří - obecná charakteristika duševních změn.
SEMINÁŘ
1. Cvičení zaměřené na sebepoznání
2. Cvičení zaměřené na sebehodnocení
3. Projektivní metody
4. Psychologické metody - pozorování, rozhovor
5. Rozvoj zájmů v jednotlivých životních etapách
6. Význam hry v životě dětí
7. Význam dětské kresby
8. Interakce jedince s vnějšími podmínkami v jednotlivých životních etapách
9. Vývojové změny racionálně-kognitivních procesů v dospívání
10. Zralost Jáství
11. Nepřizpůsobené chování a poruchy psychiky
- PŘEDNÁŠKA
- Literature
- recommended literature
- HŘEBÍČKOVÁ, M. Pětifaktorový model v psychologii osobnosti : přístupy, diagnostika, uplatnění. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3380-7. info
- KŘIVOHLAVÝ, J., KRACZMARCZYK, S. Poslední úsek cesty. Praha: Návrat domů, 1995. ISBN 80-85495-43-0. info
- SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnost: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9. info
- BLATNÝ, M. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6. info
- ATKINSON, R. L., et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3. info
- SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. info
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
- VÁGNEROVÁ, M. Základy obecné psychologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-283-8. info
- ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
- MIKŠÍK, O. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 978-80-246-1304-8. info
- MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
- DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte : [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4. info
- KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM, 2001. ISBN 80-7204-200-9. info
- ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0. info
- MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X. info
- HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 12 HOD/SEM. - Teacher's information
- Examination
- Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2017/UCJAP011