UCJNP026 German didactics 1

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět se zabývá historickým vývojem metod ve výuce cizích jazyků, jejich přednostmi a nedostatky a se současným stavem v této oblasti. Studenti se seznámí s plánováním výuky, různými organizačními formami při výuce cizích jazyků, s hodnocením pokroku a chyb při výuce. Naučí se, jak zprostředkovat žákům různými postupy jednotlivé jazykové dovednosti v rámci komunikační kompetence, včetně dostatečné úrovně gramatiky, fonetiky, slovní zásoby a pravopisu. Součástí moderní metody výuky jazyků je práce s učebnicemi a texty a výuka reálií cílové země.
Syllabus (in Czech)

  • 1. Einführung, Terminologie
    2. Ziele und Phasen des Deutschunterrichts
    3. Planen und Evaluieren
    4. Interaktion und Sozialformen
    5. Unterrichtsmittel und Medien
    6. Unterrichtsbeobachtung und Analyse
    7. Leistungsmessung
    8. Lerntechniken und Lernstrategien
    9. Methoden des Fremdsprachenunterrichts 1
    10. Methoden des Fremdsprachenunterrichts 1
    11. Methoden des Fremdsprachenunterrichts 2
    12. Lehrwerkanalyse
Literature
    recommended literature
  • Janíková, V. / Michels-McGovern, M. Aspekte des Hochschulfachs Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: Masarykova univerzita, 2000. info
  • Kilian,V. Deutsch als Zweitsprache in der Erwachsenenbildung. Berlin/ München: Langenscheidt, 1995. info
  • Heyd, G. Deutsch lernen. Frankfurt am Main: Diesterweg, 1991. info
  • Zajícová, P. Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. info
  • Glaboniat, M. / Müller, M. / Schmitz, H. / Rusch, P. / Wertensch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin/München: Langenscheidt, 1996. info
  • Bausch, K-R. / Christ, H. / Krumm, H-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke Verlag, 1989. info
  • Neuner, G. / Hunfeld, H. Methoden des fremdprachlichen Unterrichts. Berlin/München:. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. info
  • Neuner, G. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin/München:. info
  • Jung, L. 99 Stichwörter zum Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Hueber. Ismaning 2001. info
Language of instruction
German
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 9 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2012/UCJNP026