UBKKA302 Library and Information Services

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2017
Extent and Intensity
0/0. 0 credit(s). Type of Completion: -.
Guaranteed by
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Vymezení pojmu Informační gramotnost - Historický vývoj pojmu IG, Současné vymezení IG, IG v praxi vzdělávacích institucí v ČR, Struktura a obsah kurzů IG a specifika vzdělávacích aktivit v souvislosti s cílovou skupinou uživatelů (kurzy IG pro ZŠ, SŠ, VŠ, kurzu IG pro veřejnost).
    Zdroje informací - Informační prameny, Primární, sekundární a terciární zdroje, Bibliografie, Informační instituce, Informační požadavek, Vyhledávání v elektronických informačních zdrojích (typologie zdrojů a současné nástroje pro jejich prohledávání: volné zdroje, licencované zdroje, databáze, katalogy, oborové brány, digitální knihovny).
    Metody a nástroje pro vyhledávání informací - Informační požadavek, definování problému, klíčová slova, zužování a rozšiřování tématu, volba vhodného zdroje a nástroje pro vyhledávání, Booleovské a proximitní operátory, rešeršní strategie, vyhledávání informací na internetu - vyhledavače, metavyhledavače, předmětové katalogy.
    Informační chování - vymezení informačního chování, modely informačního chování, klasifikace informačních potřeb, faktory ovlivňující uspokojování informačních potřeb, informační bariéry, informační propast, informační hygiena, technostres, informační ekologie, efektivní práce s informacemi, negativní dopady práce s informacemi a jejich řešení.
    Výchova vzdělávání v knihovně - pedagogika, andragogika, gerontagogika; aplikace pedagogických principů a didaktických zásad v práci knihovníka; bibliopedagogika, bibliopsychologie a biblioterapie.
    Formování uživatelské a čtenářské kompetence - čtenář a uživatel informací; kompetence a gramotnost; knihovnicko-informatická výchova; metody individuální
    a skupinové práce se čtenáři.
    Veřejné knihovnické a informační služby - legislativní vymezení, Standard pro dobrou knihovnu. Směrnice IFLA/UNESCO pro veřejné knihovny. Typologie a kategorizace uživatelů ve veřejné knihovně. Druhové a typové členění knihovnických a informačních služeb. Současné trendy rozvoje knihovnictví.
    Public relations - výklad pojmu, nástroje PR. Význam vztahů s veřejností a se zřizovateli. Firemní design a kultura. Komunikační strategie.
    Automatizované informační systémy - vymezení pojmů data, databáze, datové typy, konceptuální model IS, databázové modely, ER diagramy, architektura databázových systémů, Systém řízení báze dat, aplikační úloha.
    Podnikové informační systémy - prvky IS, typy IS (transakční, manažerské, expertní, systémy pro podporu rozhodování, podnikové, dokumentografické a faktografické systémy) a jejich využití v organizacích, dělení IS dle jejich vztahu k systému
    řízení.
    Vnímání uměleckého literárního díla - pojem literatura; literární umělecké dílo a jeho struktura; proces recepce literárního díla; základní estetické kategorie.
    Literární komunikace - literatura a komunikace; vztah autor - dílo - čtenář; čtení a četba; čtenářství jako projev osobnosti; psychologické a sociální účinky četby.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Winter 2013, Summer 2014, Winter 2014, Summer 2015, Winter 2015, Summer 2016, Winter 2016, Summer 2017, Summer 2018, Winter 2018, Summer 2019, Summer 2020.
  • Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2017/UBKKA302