UCJAP032 Introduction to theory of education

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/0/12. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA ( B )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course deals with a codified pedagogical discipline of theory of education. I tis focused on the introduction to the theory of education and its basic elements. Emphasis is put on the practical usage of topics in school practice.
Syllabus
  • 1. Theory of education - definition, terminology
    2. Elements of education
    3. Mental and activity education - methods, forms, means, application
    4. Moral education - methods, forms, means, application
    5. Global education - methods, forms, means, application
    6. School education - methods, forms, means, application
    7. Multicultural education - methods, forms, means, application
    8. Medial education - methods, forms, means, application
    9. Health education - methods, forms, means, application
    10. Education and manipulation
Literature
    required literature
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7. info
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2. info
  • JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). Opava: Slezská univerzita, 2011. URL info
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
    recommended literature
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
  • JANIŠ, K.; TÄUBNER, V. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-902-4. info
  • Fair Play Education in Schools: A Shared responsibility. Praha: Olympia, 2011. ISBN 978-80-7376-296-4. info
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník her a improvizací. Praha:ARTAMA, 1992.. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. info
  • MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum.. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
  • JANIŠ, K. Partnerství, manželství, rodičovství a středoškolská mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-246-1. info
  • VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2. info
  • WEISS, P. Sexuální deviace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-634-9. info
  • JANIŠ, K. Sexuální výchova - příspěvek k teorii a praxi. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 80-7042-374-9. info
  • ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9. info
  • ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9. info
  • BROKLOVÁ, Z. aj. Média tvořivě. Kladno, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4. info
  • BRANDER, P. aj. Kompas : Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, 2006. ISBN 80-7203-827-3. info
  • STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. info
  • PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha, 1994. ISBN 80-85623-98-6. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
Grade
Test
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 12 HOD/SEM.
Teacher's information
Test (syllabus topics, methodological sheets).
The course is also listed under the following terms Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2019/UCJAP032