FPF:HKDRPBP002 Introduction to the Study of C - Course Information
HKDRPBP002 Introduction to the Study of Cultural Heritage
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2020
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr. (lecturer)
PhDr. Dalibor Prix, CSc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr.
Institute of Historical Sciences – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Timetable
- Tue 9:45–11:20 H9
- Timetable of Seminar Groups:
- Prerequisites (in Czech)
- TYP_STUDIA(B)
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- History and cultural heritage in regional practice (programme FPF, HKDvRP)
- Course objectives
- The course introduces cultural heritage as a set of tangible and intangible artefacts created in the past as a result of the multi-layered professional, cultural, everyday as well as exceptionally motivated activities of individuals and society. It explains them as non-renewable values, irreplaceable sources of information about living conditions, the overall framework and the life of individuals in different historical stages. It draws attention to the inherent links of cultural heritage to local/regional origins, landscape and social environment. Learning outcomes After completing the course, students will acquire basic overview of the development of the field; they will be acquainted with professional terminology, current problems and methodological approaches in contemporary historiography and in the study of cultural heritage. They will get acquainted with the classification and structure of tangible and intangible cultural heritage. They will learn the basic principles of the historian's work technique - they will be able to search for information in libraries and archives, or in other memory institutions (heuristics) with an emphasis on studying cultural heritage.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student si po absolvování předmětu osvojí základní přehled o vývoji oboru, seznámí se s odborným pojmoslovím, aktuálními problémy a metodickými přístupy v současné historiografii a při studiu kulturního dědictví. Stnámí se s klasifikací a strukturou kulturního dědictví hmotného a nehmotného. Osvojí si základní principy techniky práce historika – naučí se vyhledávat informace v knihovnách a archivech, resp. v jiných paměťových institucích (heuristika) s akcentem na studium kulturního dědictví.
- Syllabus
- 1. Terminology, methodology, sources and literature.
- 2. Concepts of cultural heritage, possibilities of classification and sorting.
- 3. Tangible immovable cultural heritage (architecture and buildings, settlements and settlement complexes, etc.).
- 4. Tangible movable cultural heritage (archaeological artefacts, art, handicraft production, etc.).
- 5. Intangible cultural heritage (religious/folk traditions, rituals and festivals, music, dance, verbal and oral art, etc.).
- 6. Possibilities of passportization (verification) of cultural heritage, its protection and care (archives, museums, heritage institutions, etc.).
- 7. Possibilities of scientific research of cultural heritage on an interdisciplinary basis.
- 8. International level of cultural heritage protection (UNESCO).
- 9. National/state level of cultural heritage protection (national cultural/heritage sites, heritage reserves, conservation zones, etc.)
- 10. Cultural heritage in everyday life and creation of contemporary cultural values.
- 11. Cultural heritage in regional and local context.
- 12. Cultural heritage in an interdisciplinary context: presentation, education, tourism/cultural tourism.
- 13. Cultural heritage, local development and sustainability.
- Literature
- required literature
- Cestovní ruch a kulturní dědictví. Ústav územního rozvoje, 2005-2009, [on-line] (http://www.uur.cz).
- Foltýn, D. a kol. Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe. Praha 2008.
- Howard, P. Heritage – management, interpretation, identity. London 2003.
- Horák, P. – Nejedlý, V. Základní pojmy v péči o kulturní dědictví. Pardubice 2013.
- Patočka, J. – Heřmanová, E. Lokální a regionální kultura v České republice. Praha, 2008.
- Josef Petráň (ed.). Dějiny hmotné kultury I/1-2. Praha, 1985. info
- Petráň, J. a kol. Dějiny hmotné kultury II/1, Praha 1995, II/2. Praha 1997. info
- recommended literature
- Foltýn, D. - Havlůjová, H. (eds.). Kulturní dědictví a udržitelný rozvoj místních komunit. Praha, 2013. info
- JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008. info
- Kadlec, M. - Svoboda, M. Památková péče, cestovní ruch a veřejná správa. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2007. URL info
- not specified
- Koncepce účinnější péče o movité kulturní dědictví v ČR na léta 2010-2014 (koncepce rozvoje muzejnictví). MK, [on-line]
- http://www.mkcr.cz/cz/kulturni-dedictvi/muzea-galerie-a-ochrana-moviteho-kulturniho-dedictvi/koncepce-ucinnejsi-pece-o-movite-kulturni-dedictvi-v-ceske-republice-na-leta-2010-az-2014-78614/
- Mezinárodní dokumenty o ochraně kulturního dědictví. Praha 2007
- Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury, [on-line] (http://www.nulk.cz/narodni-seznam/)
- Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví, Paříž 1972, [on-line]
- http://www.npu.cz/pro-odborniky/pamatky-a-pamatkova-pece/zakony-mezinarodni-dokumenty/mezinarodni-dokumenty/unesco/
- Ústřední seznam kulturních památek ČR, [on-line] (https://www.mkcr.cz/ustredni-seznam-kulturnich-pamatek-cr-266.html).
- Vaníček, J. Kulturní turismus. Opava 2015.
- Teaching methods
- Theoretical preparation, case and theme examples, field presentation, practice relevant to the course outcomes.
- Assessment methods
- Written exam. Attendance (75%), presentation, active approach.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2020/HKDRPBP002