UCJNP043 Analýza cizojazyčné učebnice 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2020
Rozsah
0/0/5. Seminář 5 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
TYP_STUDIA(B)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se v rámci předmětu seznámí s historickým vývojem učebnic cizích jazyků. Budou uvedeni do problematiky metod hodnocení a výběru učebnice vhodné pro danou cílovou skupinu. Dostane se jim výkladu o analýze současné učebnice cizího jazyka, také se seznámí s různými katalogy kritérií pro kritické hodnocení učebnic i jejich částí. Dále budou studenti hodnotit jednotlivé komponenty učebnic a učebnicových souborů a seznámí se rovněž s internetovou podporou učebnic. Posluchači se zaměří na vhodnost a obtížnost textů, nahrávek, obrazových a grafických prvků a na soubory cvičení. Součástí semináře je praktické ověření hodnocení učebnice v mikrovýstupech, při nichž se získá zpětná vazba pro následné hodnocení.
Osnova

  • 1. Lerbuch und Lehrwerk
    2. Externe und interne Bedingungen
    3. Lehrwerkritik
    4. Kriterienraster
    5. Gesamtkonzeption
    6. Zielgruppen
    7. Lernziele
    8. Methodische Konzeption
    9. Medienkonzeption - Bücher
    10. Auditive und visuelle Medien
    11. Elektronische Medien
    12. Gestaltung
Literatura
    doporučená literatura
  • Häusermann, U. / Piepho, H.-E. Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: iudicium Verlag, 1996. info
  • Bimmel, P./ Kast, B./Neuner,G. Deutschunterricht planen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. info
  • Henrici, G. / Riemer, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. info
  • Hrehovčík, T. Evaluation of foreign language textbooks. Theoretical and methodological considerations. 1. ang. vydání. Prešov: Prešovská univerzita, 2002. info
  • Kleppin, K.:. Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, München: Langenscheidt, 1997. info
  • Bausch, K.-R. / Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel: Francke Verlag, 1995. info
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1996. info
  • Bolton, S. Probleme der Leistungsmessung. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. info
  • Bollton, S. / Albers, H.-G. Testen und Prüfen. Berlin, München: Langenscheidt, 1992. info
  • Průcha, J. Učebnice. Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. info
  • Kast,B./Neuner, G. Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, München: Langenscheidt, 1994. info
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Individuální práce bude zpracována formou portfolia, kde budou studenti zaznamenávat jednak své komentáře a dotazy a také zpracované úkoly týkající analýzy cizojazyčné učebnice. Při ústní zkoušce zodpoví proband zadanou otázku z nastudovaných okruhů.
Evaluace vybrané učebnice německého jazyka
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.