UPPVIK023 Didactization of Prevention of Risk Behaviour

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
12/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 29. 9. 8:05–9:40 C310, Fri 6. 10. 14:45–15:30 C206, 15:35–16:20 C206, Fri 3. 11. 13:55–15:30 C207, Fri 10. 11. 9:45–11:20 C206, Fri 8. 12. 13:55–15:30 C310, Fri 15. 12. 14:45–16:20 C308
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do problematiky. Vymezení základního pojmového aparátu z oblasti didaktiky ve vazbě k problematice jevů rizikové chování
  • 2. Osobnost výchovného pracovníka ve vzdělávacím procesu. Kompetence výchovného pracovníka, jejich rozvoj, sebereflexe, sebezdokonalování v didaktické činnosti
  • 3. Osobnost žáka, studenta ve výchovně vzdělávacím procesu, vazba jedinec – didaktické zpracování rizikového jevu.
  • 4. Projektování výchovně vzdělávací činnosti se zaměřením na prevenci rizikového chování
  • 5. Učivo (obsah vzdělávání) a jeho struktura (vědomosti, dovednosti, hodnoty). Výchovné a vzdělávací cíle a jejich aplikace ve výchovně-vzdělávacím procesu, cíle preventivních činností, jejich vymezování v souvislosti s taxonomiemi cílů v jednotlivých oblastech výchovně vzdělávacím procesu. Význam formování cíle pro výchovný proces
  • 6. Didaktické zásady, jejich stanovování a význam jejich dodržování při tvorbě i realizaci preventivních činností
  • 7. Organizační formy a metody výuky se zaměřením na aplikaci preventivních aktivit. Volba forem a metod vzhledem k věku jedince, jeho potřebám, sociální situaci, vzhledem k preventivním činnostem. Vybrané aktivizační metody
  • 8. Koncipování programu primární prevence. Dominanty preventivního programu. Projektové vyučování. Koncipování projektů
  • 9. Materiální didaktické prostředky a jejich místo ve výchovně vzdělávacím procesu, materiální didaktické prostředky jako pracovní nástroj pro realizaci preventivních aktivit. Uplatnění materiálních a nemateriálních prostředků v oblasti didaktizace rizikového chování
  • 10. Hodnocení výsledků, funkce a fáze hodnocení, typy hodnocení, aktuální problémy hodnocení, hodnocení preventivních aktivit, reflexe hodnocení. Význam hodnocení
Literature
    required literature
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. info
  • JANIŠ, K. Didaktizace prevence projevu rizikového chování. (studijní opora pro studenty programu sociální patologie a prevence). Slezská univerzita v Opavě, fakulta veřejných politik, 2012. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218.
  • JANIŠ, K. st., LOUDOVÁ, I. Obecná didaktika (vybraná témata). Hradec Králové: OFTIS, 2016. 104 s. ISBN 978-80-7405-383-2.
  • KALHOUS, Z, OBST, O., et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. info
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-4590-9.
    recommended literature
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
  • ČECHOVÁ, B. A KOL. Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce. Praha: www.scio.cz, s.r.o., 2006. ISBN 80-86910-53-9. info
  • JANIŠ, K., LOUDOVÁ, I. Vybraná témata z teorie výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-222-5.
  • PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3. info
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
Assessment methods (in Czech)
zápočet PS: ověření znalostí z určené základní literatury a obsahu seminářů, aktivní účast na seminářích, splnění zadaných úkolů, docházka do seminářů zápočet KS: splnění korespondenčních úkolů – viz studijní opora zkouška: z povinné literatury a obsahu přednášek *Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UPPVIK023