UPPVIK049 Methodology of Participation in Experience Teaching and Gaming Activities

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
10/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 29. 9. 14:45–16:20 C309, Fri 10. 11. 8:55–11:20 C309, 16:25–18:00 C208, Fri 24. 11. 13:55–16:20 C309
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 12/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Learning outcomes
After completing the course, students are able to propose a facilitation or mediation method for a specific task/situation in their future professional environment. They will be able to prepare this method both in terms of production and organization, and at the same time they are able to take on its moderation or facilitation. Students are familiar with the advantages and disadvantages of selected methods and techniques, they are able to evaluate the applicability of the technique for the chosen goal and purpose.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvodní metodický vstup vyučujícího k participačním metodám:
  • 1.1 Efektivnost edukačních metod – andro-didaktické principy se zvýrazněním efektivního organizování práce ve skupinách/v plénu a tvorby scénářů
  • 1.2 Význam zážitkové výuky a herních činností pro dospělé edukanty; zadání jednotlivých metod studentům/skupinám studentů
  • 2. Cvičení – nácvik metod na bázi scénářů vytvořených studenty:
  • 2.1 didaktická etuda – ledolamka
  • 2.2 interaktivní výklad
  • 2.3 z diskusní metody – diskuse v plénu, ve skupinách, panelová diskuze
  • 2.4 brainstorming
  • 2.5 brainwriting
  • 2.6 případová metoda
  • 2.7 metoda BoKaM
  • 2.8 metoda BDP – balíku došlé pošty
  • 2.9 inscenační metoda (s videozáznamem – ve vztahu k níže uvedenému bodu 2.11)
  • 2.10 metoda DELFI
  • 2.11 uplatnění video-setu u participačních metod – ve vztahu k edukačním technologiím a ICT gramotnosti
Literature
    required literature
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
  • KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2017. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218.
  • KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80251-2562-5. info
  • KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1. info
    recommended literature
  • KALNICKÝ, J. Brainstorming. p. 94. In: FEDERIGHI, P. (ed.) Glossary of Adult Learning in Europe. Hamburg: European Association for the Education, 1999. ISBN 92 820 1103-8. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. info
Teaching methods
Role-playing games, brainstorming methods, group activities, individual activities, activities with an emphasis on experiential aspects
Assessment methods
creation own activities, students complete continuous tasks
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 10 HOD/SEM.
Teacher's information
Personal consultation, consultation via e-mail.
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UPPVIK049