UPPVIP044 Minority Cultures

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Kočí, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Kočí, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Kočí, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Mon 17. 2. to Sun 13. 4. Thu 8:05–8:50 C309
  • Timetable of Seminar Groups:
UPPVIP044/A: Mon 17. 2. to Sun 13. 4. Thu 8:55–9:40 C309, J. Kočí
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus
  • 1. Basic constructs and the terminological basis
  • 2. Typology of minority cultures in the Czech context
  • 3. Target and dominant groups, oppression and its forms
  • 4. Anti-prejudice education, attitudinal and opinion patterns
  • 5. Multicultural education in school education
  • 6. Multicultural educator, personal profile and his competence
  • 7. Religious groups and their contextual context
  • 8. Migration as a societal problem
  • 9. Roma groups and their contextual circumstances
  • 10. Vietnamese groups and their contextual circumstances
  • 11. Sexuality and its contextual circumstances
  • 12. Intact and people with disabilities, disadvantages
  • 13. Revision of curriculum
Literature
    required literature
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus - ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
  • MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. 220 s. ISBN 9788073677091.
    recommended literature
  • ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu: zdroje a formy rasismu a netolerance: informace o národnostních menšinách: hry a cvičení pro žáky a studenty. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073671822.
  • TESAŘ, F. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-097-9.
  • LÉVI-STRAUSS, C. Antropologie a problémy moderního světa. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2098-5.
  • MOREE, D. Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3. Dostupné na WWW: www.mezikulturnidialog.cz/res /data/011/001326.pdf.
  • HIRT, T. a JAKOUBEK, M. (ed.). "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A., CICHÁ, M. a GULOVÁ, L. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • BANKS, J. A., McGEE BANKS, CH. A. Multicultural Education: Issues and Perspectives, 9th Edition. 2015. ISBN 978-1-119-22755-7.
    not specified
  • Zákon č. 273/2001 Sb. Zákon o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů.
Teaching methods
lecture, discussion, group work, work with text
Assessment methods
active participation at seminars, test on compulsory literature and lectures
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UPPVIP044