UPPVJK014 Interest Education of the Elderly

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
12/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Sat 30. 9. 8:55–13:50 C207, 14:45–19:40 C207
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s oblastí zájmové edukace seniorů a reflektovat její význam pro rozvoj jedince i společnosti. Zájmová edukace seniorů je pojímána v kontextu celoživotního učení, zvláštní pozornost bude věnována praktické aplikaci do oblasti volnočasových edukačních aktivit seniorů. Bude popsána dosavadní i aktuální situace na vzdělávacím trhu, charakterizovány jednotlivé typy zájmové edukace a podán přehled hlavních institucí, které se jím zabývají.
Learning outcomes (in Czech)
Oborové znalosti: Student si osvojí znalosti ohledně zájmového vzdělávání seniorů, umí charakterizovat specifika seniorů jako účastníků edukace, popsat specifikace edukace seniorů, včetně vyjmenování metod a prostředků edukace.
Oborové dovednosti: Student umí aplikovat získané poznatky do edukační praxe, umí navrhnout a připravit aktivity zájmové edukace seniorů.
Obecné způsobilosti: Student je schopen používat znalosti a dovednosti zájmové edukace seniorů v kontextu celoživotního učení, dokáže získané znalosti aplikovat do edukační praxe.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zájmová edukace seniorů. Definice zájmové edukace. Základní charakteristiky zájmové edukace. Cíle a funkce zájmového vzdělávání
  • 2. Didaktické aspekty zájmového vzdělávání seniorů. Metody, formy a didaktické prostředky
  • 3. Specifika edukace seniorů. Motivace k zájmové edukaci seniorů. Znaky učení seniorů
  • 4. Bariéry zájmové edukace seniorů. Předsudky, stereotypy a mýty. Možnosti a limity edukace seniorů. Edukační příležitosti
  • 5. Historický kontext zájmové edukace seniorů. Současný stav zájmové edukace seniorů. Zájmová edukace seniorů v ČR a v zahraničí
  • 6. Účastníci zájmové edukace seniorů. Zájmy a potřeby seniorů
  • 7. Specifika seniorů jako účastníků zájmového vzdělávání. Bio-psycho-sociální-spirituální změny ve vyšším věku
  • 8. Lektor zájmové edukace seniorů
  • 9. Organizační zajištění zájmového vzdělávání. Legislativní normy. Financování zájmové edukace seniorů. Instituce edukace
  • 10. Typy zájmové edukace seniorů I. Kulturní a estetická výchova. Náboženská a duchovní výchova
  • 11. Typy zájmové edukace seniorů II. Pohybová a sportovní výchova. Zdravotní výchova
  • 12. Typy zájmové edukace seniorů III. Cestování a turistika. Jazykové vzdělávání. Environmentální výchova
  • 13. Typy zájmové edukace seniorů IV. Vědeckotechnické vzdělávání
Literature
    required literature
  • SUCHÁ, J., JINDROVÁ, I. aB. HÁTLOVÁ.Hry a činnosti pro aktivní seniory. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0335-3.
  • ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. Gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3653-1.
  • ŠPATENKOVÁ, N. aK.JANIŠ ml.Zájmová edukace u seniorů[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • ŠPATENKOVÁ, N. - SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Geragogika a gerontagogika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
    recommended literature
  • DVOŘÁKOVÁ, M. ŠERÁK, M. Andragogika a vzdělávání dospělých. PRAHA: FF UK, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7. info
  • HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, J. Aktivita jako projekt: diskurz aktivního stárnutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. ISBN 978-80-7419-152-7.
  • KOZÁKOVÁ, Z., MŐLLER, O. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1552-6. info
  • KRYSTOŇ, M., ŠERÁK, M. aL. TOMCZYK.Nové trendy ve vzdělávání seniorů: [česko-polsko-slovenské studie z andragogiky a sociální gerontologie] = Nowe trendy w edukacji seniorów: [Czesko-Polsko-Słowackie studia z zakresu andragogiki i gerontologii społecznej
  • SAVIĆEVIĆ, D. Adult Education: From Practice to Theory of Building. Frankfurt am Main: Peter Lang, 1999.
Assessment methods (in Czech)
zápočet, zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Accreditation winter, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UPPVJK014