UPPVJK016 Ict Literacy of Seniors

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
10/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 29. 9. 12:15–14:40 C203, Fri 6. 10. 14:45–17:10 C203, Fri 24. 11. 11:25–13:00 C401, Fri 1. 12. 11:25–13:00 C401
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je naučit studenty sestavit kurikulum různých kurzů pro seniory, vyhnout se nejčastějším chybám, které jsou pro stávající kurzy časté a naučit se motivovat seniory pro využívání ICT a internetu v běžném životě. Zvláštní pozornost bude věnována používání smartphonu s mobilními daty, využití počítače v běžné životní situaci, online komunikaci a sociálním sítím. Současně budou zdůrazňována rizika a úskalí plynoucí z práce s internetem.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Funkční gramotnost jako schopnost aktivně participovat na světě informací. Technologická, počítačová, informační gramotnost. Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015–2020. E-inkluze.
  • 2. Přínos mediálních technologií pro seniory. ICT index zdatnosti seniorů.
  • 3. Základní principy přípravy kurikula kurzu. Uplatňování didaktických metod, forem a zásad.
  • 4. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na využití počítače a internetu ke komunikaci (zřízení elektronické poštovní schránky a práce s e-maily, telefonování přes počítač, zasílání SMS pomocí SMS bran, specifika internetové komunikace: smajlíci, internetová etiketa apod.).
  • 5. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na možnosti využívání sociálních sítí (Facebook, Instagram, WhatsApp, ICQ). Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 6. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na používání smartphonu s mobilními daty. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 7. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na využití počítače v běžné životní situaci (vyhledávání jízdních řádů, zpráv o počasí, kontakty na lékaře, recepty, televizní program, e-shopy, zprávy z domova i ze světa). Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 8. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na vyhledávání v mapách a geolokace, využívání navigace při cestování. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 9. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na zájmy, koníčky (křížovky, hry on-line, kulturní přehledy, filmová databáze, používání Netflix, sledování filmů, diskuzí, vyhledávání na youtube, on-line vzdělávací kurzy). Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 10. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na to, jak chránit informace a bezpečně se chovat na internetu. Počítačové viry. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 11. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na internetové bankovnictví, elektronické výpisy. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 12. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na práci s e-knihou (koupení knihy, stažení, uložení, používání). Orientace v knihovnickém katalogu. Vyhledávání knižních titulů, novinek. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 13. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na práci s fotografiemi (stažení z mobilního telefonu do počítače, uložení, úprava, odeslání, přenos na media, tisk). Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
Literature
    required literature
  • BURDOVÁ, Eva a Jan TRAXLER. Senior v kyberprostoru. Praha: Středočeský kraj ve spolupráci s VISK, 2016. ISBN 978-80-905893-1-5.
  • KOTÍKOVÁ, Jaroslava et al. E-inkluze: metodická příručka. 1. vyd. Praha [i.e. Český Brod]: M'am'aloca, 2014. 66 s. ISBN 978-80-905534-4-6.
  • POSPÍŠIL, J., POSPÍŠILOVÁ, H. a N. ŠPATENKOVÁ Preference témat online kurzů v závislosti na rodu a věku. ICERI: 2016, s. 2069-2077.
  • ŠANC, Miroslav. Internet pro seniory: přívětivý průvodce krok za krokem. 2., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2009. 181 s. ISBN 978-80-251-2382-9.
  • TOMCZYK, Łukasz, ed., HATÁR, Ctibor, ed. a ŠPATENKOVÁ, Naděžda, ed. Edukacja i kompetencje seniorów = Edukácia a gramotnosť seniorov = Edukace a gramotnost seniorů. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny v Krakowie, Katedra pedagogiky społecznej i andragogiky,
  • TOMCZYK, Łukasz. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Překlad Joanna Szaniawska. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2015. 240 stran. ISBN 978-80-904531-9-7.
    recommended literature
  • ŠPATENKOVÁ, N. - SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Geragogika a gerontagogika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
  • TOMCZYK, Łukasz, ed., ŠPATENKOVÁ, Naděžda, ed. a HATÁR, Ctibor, ed. Edukacja seniorów w różnych perspektywach, uwarunkowaniach oraz doświadczeniach = Edukace seniorů přístupy, podmínky, přínos = Edukácia seniorov prístupy, podmienky a prínos. Kraków:
  • ZDRAŽILOVÁ, Iva. Témata pro vzdělávací lekce seniorů v knihovnách: výsledky kvantitativního šetření. Topics for educational lessons of seniors in libraries: results of quantitative survey.ProInflow: časopis pro informační vědy. Vol. 11, No. 2, 2019, str.
Assessment methods (in Czech)
zápočet
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Accreditation winter, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UPPVJK016