USPQK004 Odborná praxe I – náslechová

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Student si tímto předmětem – náslechovou praxí - rozšiřuje a prohlubuje všeobecné pedagogické, speciálněpedagogické a psychologické znalosti pozorováním a registrací speciálněpedagogických procesů a jevů. Srovnává pozorované jevy a procesy s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka se zdravotním postižením a znevýhodněním. Porozumí a dokáže interpretovat vzájemné vztahy biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka. Zaměření a úkoly náslechové speciálněpedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního programu speciální pedagogika a jsou chápány jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením a znevýhodněním.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat biologickou podmíněnost a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka pro účely edukativní a formativní
- student se orientuje v koncepčních dokumentech a legislativním rámci procesu sociální inkluze osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
- student umí popsat speciálněpedagogické jevy a procesy
- objasnit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
Odborné dovednosti:
- student analyzuje programy pedagogické a sociální rehabilitace pro osoby se zdravotním postižením
- student analyzuje specifické projevy verbální a neverbální komunikace osob se zdravotním postižením a modifikuje podmínky komunikačního kontextu
- student aplikuje vhodné komunikační strategie a přístupy v interpersonální komunikaci s osobami s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální napříč věkovými kategoriemi
- student dokáže aplikovat metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a propagovat jejich zavádění do výuky a do sociální inkluze
Obecné způsobilosti:
- student dokáže díky systematickému pozorování analyzovat a zaznamenat podmínky a faktory edukační reality ve vybraném zařízení
- student je schopen analýzy a komparace zjištěných údajů z reality s teoretickými poznatky
- student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
- student se dokáže samostatně a odpovědně rozhodovat na základě rámcového zadání
- student konstruktivně spolupracovat při řešení speciálněpedagogických problémů s dalšími odborníky
Syllabus (in Czech)
  • 1.Koncepčních dokumenty a legislativní rámec procesu sociální inkluze osob s postižením v oblasti fyzické,psychické nebo sociální
  • 2.Proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
  • 3.-12. Pozorování speciálněpedagogických jevů a procesů v edukační realitě v průběhu asistentské praxe, popis vybraných speciálněpedagogických jevů a procesů, analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky na rozboru konkrétní situace
Literature
    required literature
  • ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
  • BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8093-5.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0.
  • PÍŠOVÁ, M. ed. 2007. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, I. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
    recommended literature
  • FLORIAN, L., BLACK-HAWKINS, K., ROUSE, M. Achievement and Inclusion in Schools. New York, NY: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-80901-7.
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: teorie a praxe. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • LECHTA, V. ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • SLOWÍK, J. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
  • TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb jak vypadá kvalitní základní škola současnosti. Praha: Wolters Kluwer. 2016. ISBN 978-80-7552-008-1.
  • ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
    not specified
  • Úmluva o právech osob se zdravotním postižením
  • Vyhláška 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů
Assessment methods (in Czech)
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále student absolvuje náslechovou praxi, vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou udělení zápočtu. Obsahová struktura portfolia: název zařízení, jeho funkce; cílová skupina uživatelů zařízení; podmínky podpory komplexního rozvoje uživatelů zařízení; popis vybraných speciálněpedagogických jevů a procesů; analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky na rozboru konkrétní situace.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 24 hod. praxe.
The course is also listed under the following terms Winter 2023, Winter 2024.