USPQK019 Kompenzační pomůcky ve speciálně pedagogické praxi

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
9/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( K )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty po stránce teoretické a zejména praktické s aktuálně využívanými kompenzačními a rehabilitačními pomůckami pro osoby se zdravotním postižením. Teoretický vstup tohoto předmětu tvoří definování bariér a potřeba nastavení kompenzačních procesů a zabezpečení kompenzačních pomůcek. Skupiny, na které se zvláště zaměřujeme, jsou lidé s tělesným a smyslovým postižením a se souběžným postižením více vadami.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student mí definovat bariéry, které souvisí s kvalitou života osob s těžkými stupni disability
- student mí objasnit principy a mechanismy, které souvisí obecně s využíváním kompenzačních pomůcek ve smyslu zlepšení kvality života a podpory samostatnosti člověka s postižením
- student zná souvislosti speciálních potřeb konkrétních skupin lidí s disabilitou
- student mí vysvětlit a pojmenovat zákonitosti, které vedou k využívání kompenzačních pomůcek, stejně tak jako důsledky, které souvisí s nedostatkem využívání kompenzačních pomůcek
- student zná souvislosti zabezpečení kompenzačních pomůcek v rámci různých stupňů podpůrných opatření
Odborné znalosti specifické:
- student se orientuje v základních typech kompenzačních pomůcek pro osoby s tělesným a smyslovým postižením
- student zná souvislosti mezi speciálními potřebami jednotlivých skupin osob s postižením a konkrétními pomůckami
- student zná pomůcky pro umožnění pohybu, samostatnosti i vybraných volnočasových aktivit
- student umí pomůcky rozdělit podle stupně postižení v rámci jednotlivých skupin lidí s disabilitou
Odborné dovednosti:
- student umí zacházet s vybranými kompenzačními a rehabilitačními pomůckami
- student umí aplikovat poradenství ohledně kompenzačních a rehabilitačních pomůcek
- student umí poskytnout instruktáž využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- student mí zavést kompenzační pomůcky do výuky individuálnímu žákovi a představit aplikaci i dalším aktérům ve vzdělávání (učitelům, rodičům, asistentům)
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně využívat kompenzační pomůcky pro osoby s tělesným a smyslovým postižením, či se souběžným postižením více vadami
- student zná rozdíly mezi vybranými kompenzačními pomůckami, které se odlišují např. v rámci využití podle stupně postižení nebo jeho druhu
- student umí aplikovat své poznatky o speciálních potřebách lidí s postižením do výběru kompenzační pomůcky a jejího použití
- student umí poskytnou poradenství ohledně využívání kompenzačních pomůcek v základních školách speciálních, či pro zkvalitnění života osob s těžšími stupni disability
Obecné způsobilosti:
- student je schopen cíleně využívat svých znalostí i dovedností ohledně speciálních potřeb lidí s postižením do aplikování, podpory a výběru kompenzačních a rehabilitačních pomůcek
- student umí se samostatně rozhodnout ke konkrétní podpoře člověka s disabilitou pomocí kompenzačních a rehabilitačních pomůcek a techniky
- student dokáže poskytovat péči a podporu ohledně zabezpečování kompenzačních pomůcek pro individuálního člověka
Syllabus (in Czech)
  • 1. Bariéry v životě člověka se zdravotním postižením. Historie bariérovosti a historie vzniku prvních kompenzačních pomůcek v praxi České republiky i zahraničí
  • 2. Kompenzační a rehabilitační pomůcky a jejich cíle a zaměření, diferenciace pro osoby se zdravotním postižením. Praktické souvislosti se zabezpečováním kvalitních kompenzačních pomůcek
  • 3. Osoba s pohybovým postižením a osoba s těžkým souběžným postižením více vadami a jejich potřeby využívání kompenzačních a rehabilitačních pomůcek v průběhu dne
  • 4. Pomůcky pro pohyb a přemisťování
  • 5. Pomůcky pro rozvoj samostatnosti a sebeobsluhy
  • 6. Pomůcky pro rozvoj volnočasových aktivit a sportovních aktivit
  • 7. Osoba se zrakovým postižením a související kompenzační pomůcky reedukačního i čistě kompenzačního charakteru
  • 8. Osoba se sluchovým postižením a související kompenzační pomůcky reedukačního i čistě kompenzačního charakteru
  • 9. Osoba s duálním postižením senzorickým a specifika kompenzačních pomůcek
  • 10. Technické pomůcky a aplikace pro rozvoj komunikace zvláště osob se souběžným postižením více vadami
  • 11. Případové studie, jejich analýza
  • 12. Praktický nácvik manipulace s pomůckami. Repetitorium učiva.
Literature
    required literature
  • BRUTHANSOVÁ, D., JEŘÁBKOVÁ, V. Koordinovaná rehabilitace. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2012. ISBN 978-80-7416-102-5.
  • JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
  • JANKŮ, K., HARČARÍKOVÁ, T. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
  • ŠESTÁKOVÁ, I., LUPAČ, P. Budovy bez bariér. Návrhy a realizace. Praha: Grada Publishing a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3225-1.
  • ŽIŽKA, Zdeněk. Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-87181-07-2.
    recommended literature
  • JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2738-6.
  • LANGER, J. a kol. Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3681-4.
  • LIBERDOVÁ, E. Řešení veřejných prostranství a budov pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Praha: Profi Press, 2016. ISBN 978-80-86726-78-6.
  • MORAVCOVÁ, D., MATOUŠKOVÁ, E. Rozvoj dovedností zrakového vnímání se speciálními optickými pomůckami a kamerovou televizní lupou. Praha: Asociace zrakových terapeutů, 2011. ISBN 978-80-254-9877-4.
  • VYSKYTOVÁ, J., ČICHOŇ, R. Kompenzační pomůcky a přístroje v rehabilitaci. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-421-4.
    not specified
  • BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1436-8.
  • HUCKVALE, M. U., VAN RIPER, I. ed. Nature and Needs of Individuals with Autism Spectrum Disorders and Other Severe Disabilities. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2016. ISBN 978-1-4758-2050-8.
  • JEŠINA, O., HAMŘÍK, Z. a kol. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2946-5.
  • MATYSKOVÁ, K. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. Praha: Okamžik, 2009. ISBN 978-80-86932-24-8.
  • NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-8.
  • JANKŮ, K. Kompenzační a rehabilitační pomůcky ve speciálně pedagogické praxi. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.). Zpracování seminární práce na téma Aplikace kompenzačních nebo rehabilitačních pomůcek ve speciálněpedagogické praxi. Odevzdání seminární práce a její ohodnocení minimálně 50 body je kritériem splnění tohoto předmětu. Forma způsobu ověření studijních výsledků: písemná seminární práce.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2024.