USPQK025 Edukace dětí a žáků s mentálním postižením a PAS1

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
12/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti edukace dětí a žáků s lehkým mentálním postižením a poruch autistického spektra se zaměřením na edukační a intervenční procesy v rámci inkluzivní edukace a segregačního systému vzdělávání se schopností aplikovat strategie a metody vhodné pro tuto skupinu dětí a žáků.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat lehké mentální postižení a specifika vzdělávání žáků s touto poruchou
- student umí charakterizovat poruchy autistického spektra, zná specifika a zvláštnosti této poruchy a specifika vzdělávání žáků s touto poruchou
- student umí aplikovat legislativní normy týkající se školské problematiky vzdělávání dětí a žáků s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra
- student zná edukační systém pro děti, žáky s lehkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro děti, žáky s lehkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra
- student zná speciální metody používané v edukačním procesu u dětí a žáků s lehkým stupněm mentálním postižením a s poruchami autistického spektra
- student zná strategie řešení problémového chování u dětí a žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra v rámci edukačního a diagnostického procesu
Odborné znalosti specifické:
- student umí charakterizovat metody a formy výuky pro vzdělávání žáků s mentálním postižením vycházející z nových poznatků vědy
Odborné dovednosti:
- student umí definovat speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků s lehkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra
- student umí analyzovat edukační proces osob s lehkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra
- student umí aplikovat speciální metody a formy práce s dětmi a žáky s lehkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 Školského zákona se zaměřením na práci s žáky s mentálním postižením, poruchami autistického spektra)
Obecné způsobilosti:
- student umí reflektovat zkušenosti z vlastní praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
- student umí samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
- student umí srozumitelně shrnout názory ostatních členů týmu za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích programů
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
Syllabus (in Czech)
  • 1. Teorie edukace dětí a žáků s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra, terminologická východiska
  • 2. Osobnost dítěte/žáka s lehkým mentálním postižením, specifika osobnosti dítěte/žáka s poruchami autistického spektra
  • 3. Poradenské služby pro děti a žáky s lehkým mentálním postižením, poruchami autistického spektra, diagnostický proces speciálního pedagoga ve škole a poradenském zařízení
  • 4. Systém vzdělávání dětí a žáků s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra
  • 5. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, specifika předškolního vzdělávání
  • 6. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, rámcový vzdělávací program s výstupy minimální doporučené úrovně v případě podpůrných opatření třetího stupně u žáků s lehkým mentálním postižením
  • 7. Vzdělávací oblasti Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a jejich specifika v edukaci žáka s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra
  • 8. Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra, specifika diagnostického procesu v edukačním procesu a v poradenském zařízení
  • 9. Didaktické zásady, metody a vyučovací formy, typy vyučovacích hodin, používané v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením
  • 10. Struktura přípravy speciálního pedagoga na vyučovací hodinu
  • 11. Metodika výuky českého jazyka a literatury (počáteční čtení, psaní) a matematiky v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra v inkluzivním nebo segregačním edukačním procesu a jeho specifika
  • 12. Legislativa týkající se školské problematiky edukace žáků s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra
Literature
    required literature
  • ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
  • ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
    recommended literature
  • ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
  • LACEY, P., ASHDOWN, R., JONES, P., LAWSON, H., PIPE, M. The Routledge Companion to Severe, Profound and Multiple Learning Difficulties. New York, NY: Routledge, 2015. ISBN 978-0-415-70998-9.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
  • VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
    not specified
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • BAZALOVÁ, B. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • HANÁK, P. a kol. Metodika kariérového poradenství pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2022. ISBN 978-80-244-6104-5.
  • THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
  • JANKŮ, K. Mentální postižení a PAS I. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Příprava, realizace a prezentace projektu zaměřeného na edukační realitu nebo diagnostický proces vybraného žáka s lehkým mentálním postižením nebo poruchami autistického spektra v rámci inkluzivního a segregovaného vzdělávání. Prezentace zpracovaného projektu je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2023, Winter 2024.