UPPVPPK98 Social Pedagogy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2008
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociální pedagogikou jako integrální součástí pedagogických vědních disciplín. Jsou probírána jednotlivá témata, která tvoří páteř sociální pedagogiky: biologická a sociální determinace výchovy, socializace, rodina jako výchovná instituce, morální formování člověka atd. Tato témata jsou probírána ve srovnání s předmětem.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky,
    2) Biologické a sociální determinanty vývoje člověka,
    3) Výchova, její cíle, znaky a metody výchovného působení,
    4) Rodina jako základní výchovná instituce,
    5) Syndrom týraného a zanedbávaného dítěte. Syndrom odcizeného rodiče,
    6) Mravní formování člověka (elementární mravní návyky a zvyky, formování mravního přesvědčení, interiorizace norem, pojem charakter, morální city atd.),
    7) Koncepce morálního formování podle J. Piageta, L. Kohlberga, C. Gilliganové,
    8) Kriminalita dětí a mládeže, příčiny vzniku, možnosti prevence,
    9) Agrese a agresivita a jejich zvládání,
    10) Škola jako specifické sociální prostředí. Školní šikana,
    11) Osobnost pedagogického pracovníka ve vztahu k výchovnému působení na svěřence.
Literature
    required literature
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. . Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-410-5. info
  • LANIADO, N. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-671-3. info
  • DALLOZ, D. Lhaní. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-594-6. info
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
  • ARCHEROVÁ, C. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-578-4. info
  • GILLIGANOVÁ, C. Jiným hlasem. O rozdílné psychologii žen a mužů. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-402-8. info
  • ČAP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
  • SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. info
  • MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7. info
  • DELAROCHE, P. Rodiče, nebojte se říkat ne. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-441-9. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5. info
  • PERNEROVÁ, R., A. Tabu v rodinné komunikaci. O čem se v rodinách nemluví, ač by to bylo užitečné. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-363-3. info
  • HASS, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1999. info
  • MICHEL, G.F., MOOREOVÁ, C.L. Psycho-biologie. Biologické základy vývoje chování. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-116-9. info
  • KOMENDA, A. Sociální deviace. Olomouc: UP, 1999. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada Publishing, 1998. info
  • MATOUŠEK, O. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Praha: Portál, 1997. info
  • INHELDEROVÁ, B. Jean Piaget. Psychologie dítěte. Praha: portál, 1997. info
  • HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1997. ISBN 80-85850-45-1. info
  • BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-155-X. info
  • HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. info
  • MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SN, 1997. info
  • MLČÁK, Z. Vybrané kapitoly z psychologie manželství a rodiny. Ostrava: FF OU, 1996. ISBN 80-7042-452-4. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRZCH, Z., MATĚJČEK, Z. A KOL. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, Avicenum, 1995. ISBN 80-7169-192-5. info
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis,, 1995. info
  • MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6. info
  • BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Vybrané problémy. Bratislava: FF UK, 1994. info
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3. info
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 8004-25236-2. info
  • MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno: Blok, 1990. info
  • MATĚJČEK, Z. Rodičovství a zdravotně postižené dítě. Praha: Avicenum, 1987. info
  • MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 4 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2007, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016.
  • Enrolment Statistics (Summer 2008, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2008/UPPVPPK98