UPPV00104 Introduction to Pedagogy - seminar

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2009
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Monika Jarmová
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je soustředit se na aktuální pedagogická témata a se studenty tato témata prakticky procvičovat. Metodickým aspektem seminářů je využití integrovaného přístupu, propojení znalostí psychologických, filozofických o výchovném procesu, vzdělávacím systému, osobnosti vychovatele i vychovávaného. Semináře budou také soustředěny na přípravu přímých, na řešení problému založených forem výchovného působení, v nichž budu zohledněny vzdělávací potřeby jednotlivých žáků. Další semináře budou také věnovány vytvoření kladného výchovného působení, řízení třídy, trvalému odbornému růstu pedagogů. Výuka bude soustředěna na analýzu vlastních pedagogických a výchovných zkušeností. V průběhu seminářů bude vedena diskuse o klíčových kompetencích učitele, o výchovných situacích aj.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Systém pedagogických věd, zdroje pedagogických informací, vzdělávací programy, pedagogické knihovny a databáze, pedagogické asociace, školská soustava České republiky, soubor pedagogiko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2008/2009
    2. Osobnost učitele - začínající učitel, vývoj profesní dráhy učitelů, atd.
    3. Osobnost žáka/studenta
    4. Klima třídy, klima školy
    5. Rodina, výchova - výchovné styly, problematika autority
    6. Složky výchovy (se zaměřením na rozumovou a mravní složku)
    7. Metodologie pedagogiky
    8. Vybrané alternativní školy
    9. Problematika volného času současné mládeže
Literature
    required literature
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitle. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha, 2006. ISBN 80-7178-944-5. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, 2001. ISBN 80-7178584-9. info
  • GRECMANOVÁ, H., aj. Obecná pedagogika II. Olomouc, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D, URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc, 1996. ISBN 80-85783-20-7. info
    recommended literature
  • KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A., aj. Pedagogické otázky společnosti. Praha, 1994. ISBN 80-85866-05-6. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Assessment methods
Didactic test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Summer 2008, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2009/UPPV00104