FVP:UPPV00104 Introduction to Pedagogy - sem - Course Information
UPPV00104 Introduction to Pedagogy - seminar
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2009
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- Mgr. Monika Jarmová
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Žádné
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Mathematics (programme MU, B1101)
- Teacher Training in Physics and Mathematics - shared framework (programme FPF, M1701 Fyz)
- Teacher Training - shared framework (programme FPF, M7504)
- Teacher Training - shared framework for language specializations (programme FPF, M7504)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je soustředit se na aktuální pedagogická témata a se studenty tato témata prakticky procvičovat. Metodickým aspektem seminářů je využití integrovaného přístupu, propojení znalostí psychologických, filozofických o výchovném procesu, vzdělávacím systému, osobnosti vychovatele i vychovávaného. Semináře budou také soustředěny na přípravu přímých, na řešení problému založených forem výchovného působení, v nichž budu zohledněny vzdělávací potřeby jednotlivých žáků. Další semináře budou také věnovány vytvoření kladného výchovného působení, řízení třídy, trvalému odbornému růstu pedagogů. Výuka bude soustředěna na analýzu vlastních pedagogických a výchovných zkušeností. V průběhu seminářů bude vedena diskuse o klíčových kompetencích učitele, o výchovných situacích aj.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Systém pedagogických věd, zdroje pedagogických informací, vzdělávací programy, pedagogické knihovny a databáze, pedagogické asociace, školská soustava České republiky, soubor pedagogiko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2008/2009
2. Osobnost učitele - začínající učitel, vývoj profesní dráhy učitelů, atd.
3. Osobnost žáka/studenta
4. Klima třídy, klima školy
5. Rodina, výchova - výchovné styly, problematika autority
6. Složky výchovy (se zaměřením na rozumovou a mravní složku)
7. Metodologie pedagogiky
8. Vybrané alternativní školy
9. Problematika volného času současné mládeže
- 1. Systém pedagogických věd, zdroje pedagogických informací, vzdělávací programy, pedagogické knihovny a databáze, pedagogické asociace, školská soustava České republiky, soubor pedagogiko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2008/2009
- Literature
- required literature
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitle. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha, 2006. ISBN 80-7178-944-5. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, 2001. ISBN 80-7178584-9. info
- GRECMANOVÁ, H., aj. Obecná pedagogika II. Olomouc, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
- GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D, URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc, 1996. ISBN 80-85783-20-7. info
- recommended literature
- KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A., aj. Pedagogické otázky společnosti. Praha, 1994. ISBN 80-85866-05-6. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis - Assessment methods
- Didactic test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2009, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2009/UPPV00104