UPPVPP025 Pedagogic-psychological Diagnostics and Colsuntancy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2012
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Boris Iljuk, CSc. (lecturer)
doc. Boris Iljuk, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Boris Iljuk, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je seznámit studenty oboru Sociální patologie a prevence s podstatou diagnostické a poradenské činnosti, jednotlivých poradenských systémů a problémů, kterých se oblast pedagogicko-psychologického poradenství dotýká. Dále pak seznámit studenty se základní klasifikací psychodiagnostických metod, technik a jejich možnostech praktického využití. SEMINÁŘ Cílem seminárních cvičení je seznámit studenty s předmětem a funkcemi pedagogicko psychologické diagnostiky a poradenství, jeho zařazením v systému psychologických věd. Dále seznámení studentů se základními oblastmi a možnostmi tohoto oboru, včetně sebezkušenosti.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Úvod - vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce pedagogicko-psychologické diagnostiky. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie.
    2. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních.
    3. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce.
    4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.
    5. Rozhovor (interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru.
    6. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence.
    7. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů.
    8. Vybrané informace o statistice. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.
    9. Pedagogicko-psychologická diagnostika dětí. Funkce pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center. Školní psycholog.
    10. Vymezení psychodiagnostiky dětí. Specifické rysy diagnostiky dětí, třídění diagnostických metod, osobnost diagnostika, diagnostické strategie. Aplikační oblasti psychodiagnostiky dětí.
    11. Klinické a interakční metody: diagnostický rozhovor s dítětem, s rodinou, pozorování, anamnéza, analýza výtvorů dítěte. Hra jako diagnostický prostředek.
    SEMINÁŘ
    1. Laické a odborné poradenství, poradenství v systému psychologických věd
    2. Osobnost poradce, poradenský vztah
    3. Metody psychologické diagnostiky
    4. Seznámení s testovými metodami psychodiagnostiky
    5. Komunikace v poradenské praxi
    6. Formulace zpráv a nálezů
    7. Poradenství v jednotlivých fázích vývoje
    8. Školní poradenství, vývojové poruchy, problémoví žáci
    9. Manželské a rodinné poradenství
    10. Manželská a rodinná terapie
    11. Problematika stárnutí a stáří
Literature
    required literature
  • SVOBODA, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I: vybrané problémy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-215-6. info
  • SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. info
  • HRABAL, V. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
    recommended literature
  • VÁGNEROVÁ, M. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. info
  • ŠNÝDROVÁ, I. Psychodiagnostika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2165-1. info
  • KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L. (ED.). Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2005. ISBN 80-7290-217-2. info
  • SVOBODA, M., et al. Aplikovaná psychodiagnostika v České republice: zjištění stavu, potřeb a perspektiv psychologické diagnostiky v České republice. Brno: Psychologický ústav FF MU, 2004. ISBN 80-86633-12-8. info
  • ŠIMÍČKOVÁ - ČÍŽKOVÁ, J., KIMPLOVÁ, T. (ED.). Psychodiagnostické metody v práci učitele primárního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakul, 2004. ISBN 80-7042-372-2. info
  • HOLLIN, C. R. (ED.). The essential handbook of offender assessment and treatment. Chichester: Hoboken Wiley. 2004. ISBN 0-470-85436-7. info
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-282-2. info
  • TRPIŠOVSKÁ, D. Psychologická diagnostika pro učitele. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 1997. ISBN 80-7044-159-3. info
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko psychologická diagnostika. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogi, 1995. ISBN 80-7040-143-5. info
  • DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85467-06-2. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2011, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2012/UPPVPP025