UPPVPP025 Pedagogic-psychological Diagnostics and Colsuntancy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Boris Iljuk, CSc. (lecturer)
doc. Boris Iljuk, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Boris Iljuk, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty oboru Sociální patologie s podstatou diagnostické a poradenské činnosti, jednotlivých poradenských systémů a problémů, kterých se oblast pedagogicko - psychologického poradenství dotýká. Dále pak seznámit studenty se základní klasifikací psychodiagnostických metod, technik a jejich možnostech praktického využití.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod - Vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce PPDg. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních
    2. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura.
    3. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce.
    4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.
    5. Rozhovor (Interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru
    6. Kasuistika
    7. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence
    8. Hra jako diagnostický prostředek
    9. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů. Vybrané informace o statistice.
    10. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.
    11. Pedagogicko - psychologická diagnostika dětí. Psychodiagnostika znevýhodněných školáků (psychosociální, sociokulturní a zdravotní handicap).
    12. Řešení problémů dětí s poruchami chování.
Literature
    required literature
  • Svoboda, M. Humpolíček, P.; Šnorek, V. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6. info
  • Šnydrová, I. Psychodiagnostika. Praha:Grada, 2008. ISBN 978-80-70-42-372-. info
  • Klégrová, J., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387. info
    recommended literature
  • VÁGNEROVÁ, M. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. info
  • KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L. (ED.). Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2005. ISBN 80-7290-217-2. info
  • ŠIMÍČKOVÁ - ČÍŽKOVÁ, J., KIMPLOVÁ, T. (ED.). Psychodiagnostické metody v práci učitele primárního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakul, 2004. ISBN 80-7042-372-2. info
  • HOLLIN, C. R. (ED.). The essential handbook of offender assessment and treatment. Chichester: Hoboken Wiley, 2004. ISBN 0-470-85436-7. info
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-282-2. info
  • TRPIŠOVSKÁ, D. Psychologická diagnostika pro učitele. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 1997. ISBN 80-7044-159-3. info
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko psychologická diagnostika. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogi, 1995. ISBN 80-7040-143-5. info
  • DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85467-06-2. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Grade
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2011, Summer 2012, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2013/UPPVPP025