UOSK047 Nurse as Educator

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
UOSK003 Communication in Health Care S || UOSP003 Communication in Health Care S
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický. Je součástí komplexu předmětů z oblasti ošetřovatelských dovedností. Rozšiřuje poznatky z didaktiky ošetřovatelství a procvičuje jejich praktickou aplikaci při edukací nejen klientů/pacientů, ale i ošetřovatelského personálu.
Syllabus (in Czech)
  • Obsahové zaměření přednášek:
    Počet hodin Témata
    1 Didaktická teorie učení dospělých - motivační faktory k učení;
    Pedagogický přístup a organizace didaktického procesu (edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem); proces učení jako aktivní proces od narození do konce života; trvalý nedostatek potřebných informací u klientů/pacientů; úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací; vztah adekvátně informovaného klienta/pacienta a kvality péče;
    1 Didaktická kostka a její význam (učební postup, způsoby učení, učební základna)
    1 Hierarchie učení (myšlení) dospělého. Výuka a proces změny. Výuka dětí, výuka dospívající mládeže, výuka seniorů. Kvalita výuky. Didaktické metody (teoretické, teoreticko praktické, praktické - výhody, nevýhody)
    1 Učební pomůcky a didaktická technika - moderní technické prostředky vyučování;
    1 Moderní aspekty edukace klientů/pacientů. Překonávání bariér při výuce pacientů.
    Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení:
    Počet hodin Témata
    1 Ošetřovatelské zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta
    1 Principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace;
    1 Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení;
    1 Témata a plány edukace výuky
    1 Metody edukace jednotlivce;
    1 Metody výuky skupiny;
    1 Studium případu;
    1 Debaty
    1 Hraní rolí;
    1 Seminář; Přednáška;
Literature
    recommended literature
  • MASTILIAKOVÁ, D. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • BENEŠ,M. Andragogika. Praha:Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
  • PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • GEOFFEREY,P. Moderní vyučování. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7367-172-7. info
  • ŠKRLOVÁ,M., ŠKRLA,P. Kreativní ošetřovatelský management. Praha:Advent-Orion s.r.o, 2003. ISBN 80-7172-841-1. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 5 HOD/SEM, Seminář 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2013/UOSK047