UPPVPK027 Professional Practical Training I

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Magda Hermanová
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
( UPPVPK010 Pedagogy for SP || UPPVP0010 Pedagogy for SP ) && ( UPPVPK014 Personality and its Developmen || UPPVP0014 Personality and its Developmen ) && ( UPPVPK012 Social Psychology for SP || UPPVP0012 Social Psychology for SP )
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of Professional Practice is to acquaint students with fundamentals, principles and organization of work in a particular establishment (school club, drop facilities for children and youth, Children and Youth Centre and Leisure Centre, Children's home, FOD like organization) where students provide leisure activities and apply in practice the knowledge gained from the leadership group, educational goals settings, selecting and implementing teaching methods and forms of work with children and youth, with regard to educational and psychological development patterns of children and youth. Professional Practice I will provide students space for familiarization with the specific problems of practice in the facility and its organization. Student learns to apply educational principles, methods and methodologies for working with target groups in the implementation of leisure activities, to respond to current needs or problem situations. Student will be actively involved in educational activity areas in the facility and become familiar with the educational and training program that takes place in the facility. The student will be able to implement his/her own activity proposals for the target group and will participate in meetings with legal representatives of children (with their consent) in the facility, etc., and to assist with the educational activities. The purpose is to prepare student to be able to prepare and implement leisure program independently and evaluate it afterwards, or implement teaching and tutoring activities.
Syllabus (in Czech)

  • 1. Vyjasnění postavení studenta/ky v průběhu praxe.
    2. Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb.
    3. Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize.
    4. Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci.
    5. Vymezení typologie problémů klientů daného zařízení.
    6. Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních informací.
    7. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    8. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    9. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    10. Pozorování práce s klientem v jeho přirozeném prostředí.
    11. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.
    12. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.
    13. Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a jejich použitelnosti v praxi.
Literature
    required literature
  • Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
  • Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
    recommended literature
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha:portál, 2007. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P.(eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
  • JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
  • NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004. info
  • JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. info
  • MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale. Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-. info
  • MATOUŠEK, a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • WARSHAK, R. A. Rozvodové jedy. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-439-X. info
  • ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing, 2002. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
  • MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. info
  • BAUMAN, L., RICHEM, R. Jak přežít pubertu: průvodce pro rodiče i děti. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. info
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotních postižení. Praha: Portál, 2001. info
  • MATOUŠEK, O., a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. info
  • SEVERE, S. Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly. Praha: Portál, 2000. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000. info
  • MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. info
  • OLLIER, K., HOBDAY, A. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. info
  • NAVRÁTIL, P. Úvod do teorií a metod sociální práce. Brno: Národní centrum pro rodinu, 2000. info
  • RIEGER, Z. Loď skupiny. Praha: Konfrontace, 1998. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8. info
  • RIEGER, Z., VYHNÁLKOVÁ, H. Ostrov rodiny. Integrující přístup pro práci s rodinou. Příručka pro odborníky. Hradec Králové: Konfrontace, 1997. info
  • MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 1996. info
  • WARSHAK, R. A. Revoluce v porozvodové péči o děti. Praha:Portál, 1996. info
  • SMITH, CH. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1996. info
  • CANFIELD, J., WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál, 1995. info
  • HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1995. info
  • GABURA, J. PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha, 1995. info
  • ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce. Praha: Slon, 1994. ISBN 80-85850-00-1. info
Teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 2 TYD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2007, Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2013/UPPVPK027