UPPVU0092 Communication for Teachers

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
1/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Základní znalosti a dovednosti z oblasti pedagogické komunikace.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Komunikace pro učitele je zaměřen na získání a prohloubení poznatků z oblasti sociální a pedagogické komunikace. Přednáškový cyklus se věnuje interpersonální komunikaci v souvislostí s psychologií osobnosti, rozboru verbální komunikace a technice mluveného slova. Dále se zaměřuje na rozbor řeči těla, aktivní naslouchání, vedení rozhovoru, řešení konfliktů v komunikaci a komunikaci ve skupině. V neposlední řadě se přednášky v daném předmětu zaměření na specifika pedagogické komunikace, osobnost učitele a jeho kompetence a komunikaci v pedagogické praxi.
Syllabus (in Czech)
  • Úvod do interpersonální komunikace.
    Psychologie osobnosti a komunikace.
    Verbální komunikace a technika mluveného slova.
    Řeč těla.
    Aktivní naslouchání.
    Empatie.
    Emoční inteligence.
    Konflikt a agrese v komunikaci.
    Rozhovor.
    Komunikace ve skupině.
Literature
    required literature
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
  • SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU, 1995. info
    recommended literature
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3. info
  • PALENČÁROVÁ, J. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. info
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
  • PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
    not specified
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda. info
  • DE VITO, J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej - naslouchám. Praha: Návrat, 1993. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Assessment methods
Grade
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2012, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2013/UPPVU0092