UVSRPVN131 Development of Multicultural Competences in Local Authority

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je připravit studenty na jednání s občany z kulturně odlišného prostředí. Předmět je pouze v nezbytné míře orientován teoreticky. Účelem výuky je zprostředkovat studentům základní poznatky o vlivu sociálně kulturního prostředí na vývoj osobnosti člověka a jeho chování a jednání. Předmět má přispět k rozvoji a kultivování multikulturních kompetencí studujících a připravit je na efektivní jednání s osobami s odlišným kulturním zázemím. Cvičení mají sebereflexivní charakter se zaměřením na identifikaci vlastních percepčních stereotypů, komunikačních bariér, rigidních myšlenkových schémat s cílem rozvíjet toleranci vůči rozdílům mezi lidmi. Předmět navazuje a rozvíjí zkušenosti studentů, které získali v průběhu praxi bakalářského studia.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pojetí mezikulturních kompetencí
    2. Vnímání sociokulturních odlišností, stereotypy, sociokulturní předsudky a osobní preference
    3. Postoje k menšinové populaci a postoje k cizincům
    4. Reflexe vlastních percepčních stereotypů
    5. Strach ze sociokulturní odlišností a jeho důsledky pro chování a jednání
    6. Osobní zkušenosti a jejich vliv na hodnocení jedinců a skupin, vlivy výchovy
    7. Vlivy vlastní sociální skupiny a referenčních skupin na hodnocení druhých jedinců a skupin
    8. Vlivy masové komunikace a komunikačních medií na hodnocení odlišných sociokulturních skupina a na utváření vztahů k nim
    9. Interakce a komunikace s příslušníky odlišných sociokulturních skupin
    10. Soudobé tendence rozvíjení mezikulturních kompetencí
Literature
    required literature
  • Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6. info
  • Pobořil, M. a Kirovová, I. Multikulturní výchova II. - multikulturní soužití. Ostrava: OU, 2003. info
  • Fialová, I., Matýsková, D. Multikulturní výchova III. - praktikum. Ostrava: OU, 2003. info
    recommended literature
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
  • ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. info
  • PEDERSEN, P. A. Handbook for Developing Multicultural Awareness, 2nd ed. Alexandria: American Counseling Association, 1994. info
  • SUE, D. W. a ARREDONDO, P. a MC DAVIS. Multicultural Counseling Competencies and Standards. Journal of Counseling and Development. 1992. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2012, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2013/UVSRPVN131