FVP:UPPV00105 Introduction to Didactics - se - Course Information
UPPV00105 Introduction to Didactics - seminar
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2014
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Šárka Čížková (seminar tutor)
- Guaranteed by
- PhDr. Šárka Čížková
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites
- UPPV00020 Introduction to Pedagogy
Compliance with study requirements of the foundations of education. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Training in Physics and Mathematics - shared framework (programme FPF, M1701 Fyz)
- Teacher Training - shared framework (programme FPF, M7504)
- Teacher Training - shared framework for language specializations (programme FPF, M7504)
- Course objectives
- Basics of didactics builds on previous discipline Basics of of pedagogy. The main objective and mission of the course is to develop professional educational thinking at students of pedagogy. The aim of the course is approach to students the reality of teaching experience.
- Syllabus
- 1. The basic pedagogical documents - work with curriculum, curricula, creating their own annual plan curriculum.
2. Lesson - preparing for the lesson.
3. The traditional model of teaching, the substance of, components. Microteachig performed in seminar by verbal illustrative concept.
4. Preparation of activation methods in teaching - motivational games, brainstorming, mind maps.
5. Educational goals and their taxonomy - practical training the formulation of questions according to Bloom's taxonomy.
6. Technology of education - preparation of didactic test from selected thematic whole.
7. Current issues of teaching and learning.
- 1. The basic pedagogical documents - work with curriculum, curricula, creating their own annual plan curriculum.
- Literature
- required literature
- KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. info
- PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
- PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
- recommended literature
- KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Olomouc: UP, 1998. ISBN 80-7067-920-4. info
- CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků ve výuce. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-083-9. info
- not specified
- KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
- KALHOUS, Z., OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
- ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7. info
- KURELOVÁ, M. Pedagogika II. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2001. ISBN 80-7942-156-8. info
- BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3. info
- VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7174-857-3. info
- SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3. info
- KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7. info
- SÝKORA, M. Učebnice: Její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect, 1996. ISBN 80-900566-1-X. info
- KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
- SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
- Teaching methods
- Lecture supplemented with a discussion
- Assessment methods
- Report
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Credit: active participation in seminars (possible to have 2 absence) and submit written seminar tasks on time.
- Enrolment Statistics (Summer 2014, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2014/UPPV00105