UPPVBK064 Ethopedy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2015
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle speciální pedagogika - etopedie a ukotvit ji v systému pedagogických věd. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o historii oboru, jeho vývoji, přístupu společnosti, diagnostice, intervenci, poradenství, vymezení poruch chování a problémového chování. Dále budou prezentovány legislativní, metodické a strategické dokumenty vztahující se k institucionální péči. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ aplikaci teoretických poznatků v praxi sociálního pracovníka - preventistu a následné studium aplikovaných disciplín psychologie, pedagogiky i sociální práce. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost v základních legislativních, metodických a strategických dokumentech, souvisejících s institucionální péči, především s ohledem na jedince s poruchou chování a s problémy v chování. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v odborné terminologii, v základních legislativních, metodických a strategických dokumentech, umí je aplikovat v etopedické praxi. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat souvislosti etopedické intervence, poradenství a diagnostiky. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, bude lépe reagovat na potřeby klientů, ale také členů pracovních týmů. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Historie oboru etopedie, přístupy, představitelé oboru.
    2. Zařazení oboru do systému věd, cíle, úkoly a předmět oboru
    3. Terminologie oboru - objekty a subjekty oboru
    4. Etopedická diagnostika
    5. Etopedická intervence
    6. Etopedicky zaměřené poradenství
    7. Koncept "At Risk Youth"
    8. Poruchy chování a problémy chování - vymezení, diferenciace, klasifikace, faktory.
    9. Rezidenční zařízení v ČR a institut ochranné a ústavní výchovy
    10. Legislativní, strategické a jiné dokumenty
Literature
    required literature
  • KALEJA, Martin. Základy etopedie. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5. info
  • KALEJA, M. Etopedicky zaměřená intervence na základních školách v Ostravě: In Franiok, P. - Kovářová, R. (eds.). Reflexe současných trendů ve speciální pedagogice. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7368-942-1. info
  • KALEJA, Martin. Etopedie. Opava: FVP Slezské univerzity v Opavě, 2011. info
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E., FRANIOK, P. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v pedagogické komunikaci. Ostrava: PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7464-022-3. info
  • JANKŮ, K. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava: PdF OU, 2009. ISBN 9788073687649. info
  • VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4573-6. info
    recommended literature
  • KALEJA, M. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-233-3. info
  • KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8. info
  • LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění: diagnostické, výchovné a profesionální modely. Hradec Králové: Kotva, 2008. ISBN 978-80-902210-6-2. info
  • SLOMEK, Z. Etopedie. České Budějovice: ZSF JČU, 2006. info
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
  • STANKOWSKI, A. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2004. ISBN 80-7042-360-9. info
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2015/UPPVBK064