FVP:UPPVBP009 Social Communication in Relate - Course Information
UPPVBP009 Social Communication in Related Professions
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2016
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je pochopit základní pojmy a koncepce z oblasti teorie komunikace. Základem jsou strategie sociálního jednání a poznatky z interpersonální komunikace. Studenti jsou seznámeni se specifickými komunikačními postupy pracovníků v pomáhajících profesích. Pozornost je věnována také samotným komunikačním dovednostem a předcházení konfliktům a agresi v mezilidských vztazích. Současně je důraz kladen na používání technik aktivního naslouchání a empatie při vedení poradenského rozhovoru. Cílem předmětu je vytvořit teoretický rámec pro praktické využívání komunikačních strategií při sociální komunikaci. Nedílnou součástí předmětu jsou praktické semináře. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student zná a rozumí základním pojmům a koncepcím z oblasti teorie komunikace a rozumí procesům sociální interakce a komunikace. Chápe souvislosti mezi psychickými vlastnostmi, osobností jedince a jeho komunikací, chápe vliv psychopatologie na způsob komunikace jedince. Odborné dovednosti: Student dovede účelně využívat prostředků verbální a neverbální komunikace, dovede vést rozhovor s klientem, odhalit bariéry a překážky v komunikaci a účinně řešit problémové situace. Je schopen při rozhovoru využívat techniky aktivního naslouchání i asertivní techniky tak, aby předešel konfliktu, snížil míru agrese a zvolil vhodný způsob sociální intervence. Dokáže komunikovat s různými typy klientů. Je schopen aplikovat získané informace a dovednosti v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Obecná způsobilost: Student je schopen komunikovat s různými typy klientů, včetně svízelných typů a zvolit vhodnou strategii jednání. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, ale bude lépe reagovat na potřeby klientů a bude schopen přizpůsobit komunikaci jejich specifikům.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Sociální styk (sociální percepce, interakce, komunikace).
2. Základní komunikační modely.
3. Verbální komunikace (její význam, obsahová stránka řeči, paralingvistika, překážky v komunikaci, komunikační techniky). Technika mluveného slova.
4. Neverbální komunikace. Řeč těla. Image.
5. Aktivní naslouchání.
6. Empatie. Emoční inteligence.
7. Konflikt a agrese v komunikaci.
8. Rozhovory. Poradenský rozhovor.
9. Komunikace ve skupině.
10. Interpersonální konflikty.
11. Osobnostní typologie pracovníka v pomáhajících profesích. Specifika komunikace v pomáhajících profesích. Syndrom vyhoření a syndrom pomáhajících.
12. Komunikace a problémový klient. Typy uživatelů.
- 1. Sociální styk (sociální percepce, interakce, komunikace).
- Literature
- required literature
- SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. info
- KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E. Psychologie a komunikace pro zdravotnícké asistenty - 4.ročník. Praha: Grada, 2009. ISBN 9788024728315. info
- QUISOVÁ, S. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009. ISBN 978-80-7248-551-2. info
- VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
- NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství: struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
- KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9. info
- recommended literature
- KOPŘIVA, P., et al. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0. info
- JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0. info
- BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-0868-X. info
- NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada: Praha, 2005. ISBN 80-247-0738-1. info
- HARTLEY, M. Řeč těla v praxi: teorie, cvičení a modelové situace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-844-9. info
- MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
- TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-429-X. info
- DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
- BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7106-231-6. info
- GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5. info
- HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
- Teaching methods
- Internship
Skills demonstration
Presentations - Assessment methods
- Credit
Seminar work - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2016, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2016/UPPVBP009