UPPVBP009 Social Communication in Related Professions

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2018
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites
Knowledge of basic terms of communication and communication skills.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je pochopit základní pojmy a koncepce z oblasti teorie komunikace. Základem jsou strategie sociálního jednání a poznatky z interpersonální komunikace. Studenti jsou seznámeni se specifickými komunikačními postupy pracovníků v pomáhajících profesích. Pozornost je věnována také samotným komunikačním dovednostem a předcházení konfliktům a agresi v mezilidských vztazích. Současně je důraz kladen na používání technik aktivního naslouchání a empatie při vedení poradenského rozhovoru. Cílem předmětu je vytvořit teoretický rámec pro praktické využívání komunikačních strategií při sociální komunikaci. Nedílnou součástí předmětu jsou praktické semináře.
Syllabus
  • 1. Social interaction (social perception, interaction, communication).
    2. Basic communication models.
    3. Verbal communication (its meaning, speech content, paralingism, communication difficulties, communication techniques). Technique of spoken word.
    4. Nonverbal communication. The body language. Picture.
    5. Active listening.
    6. Empathy. Emotive Intelligence.
    7. Conflict and aggression in communication.
    8. Interviews. Consultation interview.
    9. Group communication.
    10. Interpersonal conflicts.
    11. Personality typology of a worker in assisting professions. Specifics of communication in assisting professions. Burnout syndrome and syndrome contributing.
    12. Communication and problem client. Type of users.
Literature
    required literature
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. info
  • KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E. Psychologie a komunikace pro zdravotnícké asistenty - 4.ročník. Praha: Grada, 2009. ISBN 9788024728315. info
  • QUISOVÁ, S. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009. ISBN 978-80-7248-551-2. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství: struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9. info
    recommended literature
  • KOPŘIVA, P., et al. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0. info
  • JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0. info
  • BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-0868-X. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada: Praha, 2005. ISBN 80-247-0738-1. info
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi: teorie, cvičení a modelové situace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-844-9. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
  • TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-429-X. info
  • DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7106-231-6. info
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
Teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Assessment methods
Seminar work
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
https://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=242
In the course of the seminar work students will analyze their communication style, analyze the communication process and outline the specifics of communication with the selected target group. The course is finished by a written credit test.
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022.
  • Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2018/UPPVBP009