UPPVIP010 Pedagogika volného času

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (přednášející)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 13:05–13:50 C205
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP010/A: Čt 13:55–14:40 C207, V. Cabanová
UPPVIP010/B: Čt 14:45–15:30 C207, V. Cabanová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Pedagogika volného času – profil (obsah, rozdělení terminologie, metodologie)
  • 2. Volný čas – význam, vymezení, charakteristika, polovolný čas, vázaný čas, polovýchovný čas. Aktívní a pasivní využití volného času.
  • 3. Determinanty volnočasového chování – teorie, modely, faktory. Možnosti volnočasové intervence. Záujmové aktivity ako podpora a rozvoj orientace.
  • 4. Rozvoj osobnosti vychovávaného jedince při volnočasových aktivitách (využití zážitkové pedagogiky)
  • 5. Výchova mimo vyučování – funkce, cíle, dimenze, současné pojetí
  • 6. Metodika herních činností – vybrané oblasti vedení a řízení her, zadávání pravidel
  • 7. Letní tábor – organizace a príprava(souteží a sportovních turnajů)
  • 8. Sociální prostředí výchovných zařízení – domov mládeže, dětské domovy, školní družina a školní klub
  • 9. Intencionální a funkcionální formy výchovy ve vybraných volnočasových zařízeních (domov mládeže, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež)
  • 10. Volný čas seniorů – definice, charakteristika, význam, metodika a tvorba preventivního programu
  • 11. Osobnost pedagoga volného času – typologie, kompetence, rizika spojená s vychovatelskou činností
Literatura
    povinná literatura
  • HÁJEK, B., B. HOFBAVEN a J. PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času. Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-262-0030-7. info
  • JANIŠ, Kamil ml. Pedagogika volného času – vybraná témata. Opava: Slezská univerzita, 2017. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218.
  • JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. první. Praha: Grada, 2016, 156 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5535-9. info
    doporučená literatura
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. info
  • HANUŠ, R, CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
  • NAZARETH, Linda. The Leisure Economy: How Changing Demographics, Economics and Generational Attitudes Will Reshape Our Lives and Our industries. Mississauga: John Wiley & Sons, 2007. ISBN 978-0470840344.
  • PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
  • PELÁNEK, R. výukové programy - Multimédia, interakce, diskuse, aktuální témata. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8. info
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2033-4. info
  • ZOUHAROVÁ, Kateřina. Škola v přírodě hrou. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3998-4.
Metody hodnocení
zápočet PS: docházka, aktivní splnění úkolů na semináři
zápočet KS: splnění korespondenčních úkolů – viz studijní opora
zkouška: v rozsahu přednášek a povinné literatury
*Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.