UPPVIP010 Pedagogika volného času

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 11:25–13:00 C205
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP010/A: St 9:45–10:30 C309, kromě St 10. 5., kromě St 17. 5. ; a St 10. 5. 9:45–10:30 C205, St 17. 5. 9:45–10:30 C208, E. Ondřejová
UPPVIP010/B: St 10:35–11:20 C309, kromě St 10. 5., kromě St 17. 5. ; a St 10. 5. 10:35–11:20 C205, St 17. 5. 10:35–11:20 C208, E. Ondřejová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Pedagogika volného času – profil (obsah, rozdělení terminologie, metodologie)
  • 2. Volný čas – vymezení, charakteristika, polovolný čas, vázaný čas, polovýchovný čas
  • 3. Determinanty volnočasového chování – teorie, modely, faktory. Možnosti volnočasové intervence.
  • 4. Rozvoj osobnosti vychovávaného jedince při volnočasových aktivitách (využití zážitkové pedagogiky. Psychologické aspekty výchovy ve volném čase.
  • 5. Výchova mimo vyučování – funkce, cíle, dimenze, současné pojetí. Zájmová činnost.
  • 6. Metodika herních činností.
  • 7. Herní systémy. Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
  • 8. Sociální prostředí výchovných zařízení – domov mládeže, dětské domovy, školní družina a školní klub
  • 9. Intencionální a funkcionální formy výchovy ve vybraných volnočasových zařízeních (domov mládeže, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež)
  • 10. Volný čas seniorů – definice, charakteristika, význam, metodika, preventivní význam, learning dividends
  • 11. Osobnost pedagoga volného času – typologie, kompetence, rizika spojená s vychovatelskou činností
Literatura
    povinná literatura
  • JANIŠ, Kamil ml. Pedagogika volného času. Opava: Slezská univerzita, 2017.
  • HÁJEK, B., B. HOFBAVEN a J. PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času. Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-262-0030-7. info
  • CALOŇOVÁ, D. Metodika herních činností: studijní opora. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2012. ISBN 978-80-7248-774-5.
  • JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. první. Praha: Grada, 2016, 156 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5535-9. info
  • Bendl, Stanislav a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 306 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4248-9.
  • VALENTA, M. a kol. Herní specialista v somatopedii. 3. vyd. Olomouc: Univerzita v Olomouci, 2008, s. 81–110. ISBN 978-80-244-2137-7.
    doporučená literatura
  • NAZARETH, Linda. The Leisure Economy: How Changing Demographics, Economics and Generational Attitudes Will Reshape Our Lives and Our industries. Mississauga: John Wiley & Sons, 2007. ISBN 978-0470840344.
  • ZOUHAROVÁ, Kateřina. Škola v přírodě hrou. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3998-4.
  • PELÁNEK, R. výukové programy - Multimédia, interakce, diskuse, aktuální témata. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8. info
  • HANUŠ, R, CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
  • PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. info
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2033-4. info
Výukové metody
Monologické, dialogické, aktivizační metody
Metody hodnocení
zkouška: v rozsahu přednášek a určené povinné literatury (podmínkou zapsání ke zkoušce je splnění úkolů, aktivta v seminářích, docházka)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.