UVSRPCP028 Counselling

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2021
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Ondřej Pavelek, Ph.D. (lecturer)
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Jana Krčmaříková
Timetable
Thu 15:35–16:20 C201
  • Timetable of Seminar Groups:
UVSRPCP028/A: Thu 16:25–17:10 C201, M. Pilát
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Zpracování seminární práce, povinná účast na seminářích je minimálně 70%. Studenti zpracují rozbor zvolené sociální situace v rozsahu minimálně 7 stran. Zvolenou sociální situaci zařadí do systému sociálního zabezpečení a navrhnou řešení této situace. Zpracovanou stať studenti odevzdají nejpozději dva týdny před zahájením zápočtového týdne, aby měl pedagog příležitost práce vyhodnotit a případně vrátit k přepracování prostřednictvím elektronické pošty. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Zpracované téma je podmínkou připuštění ke zkoušce.
Písemná zkouška, součásti kurzu jsou také semináře, které se věnují dalšímu a hlubšímu rozboru problémů, které navazují na přednášky. Studenti vytvoří skupiny (2-3), každá charakterizuje vybranou cílovou skupinu klientů – oblast poradenství. Studenti zpracují rozbor zvolené sociální situace, který budou prezentovat na semináři. Popíší výhody a nevýhody práce s touto skupinou klientů – oblasti poradenství a systém dávek a služeb pro danou skupinu – oblast poradenství. Součástí prezentace je modelování práce s klientem, modelování bude reflektováno ve skupině. Zpracované a prezentované téma je podmínkou připuštění ke zkoušce.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course Consultancy in PA is conceived to give basic orientation of students in the system of consultancy. The aim of the course is to transfer theoretical findings of current possibilities of consultancy regarding both organizational aspect and aspect of possible approaches to client. It presents the fundamental principles of theoretical approaches to students in individual case work (e.g. psychoanalysis, systemic approach), as well as in family therapy (V. Satir) and work with a group. It approximates the fundamental aspects of work with clients in helping profession through the first contact with the client, anamnesis, diagnostics, intervention till termination of consultancy work, the attention is paid to issue of crisis intervention as well. It presents also various institutions which offer consultancy. The instruction is based on connecting theoretical knowledge with practical skills and interactive experiential direct experience. It is based on the active experience of the students, which they acquired during their professional internships. The acquired knowledge is connected with other course subjects. Study Outcomes: Professional Knowledge: Students can define basic concepts of the theory of consulting and they are familiar with the principles of mental health care. They are well informed on basic counselling intervention approaches. Professional Skills: Students can communicate correctly with the client, respecting the current context for the communication. They master the technique of active listening and asking questions to enable themselves to respect the requirements and the current issues of the client, focusing on their solutions. General Qualification: They are able to pass the required information to the client in an appropriate, adequately intelligible manner.
Syllabus
  • 1. Introduction to subject. Characteristics of consultancy. Forms, areas and aims of consultancy work
    2. Types and characteristics of consultancy institutions. Special consultancy
    3. Phases of consultancy-therapeutic process. Formulation of target. External conditions. Work with time.
    4. Personality of consultant, ethic rules. Burnout syndrome
    5. Clients measures, social norms and specialization of consultant. Recognition of help and control. Means of termination social work
    6. Methods of consultancy work - individual, family and group therapy. Risky clients.
    7. Anamnesis dialogue. Leading dialogue with client. Useful questions. Measuring and constructive questions. Evaluation of client.
    8. Family therapy. Circular questioning. Different approaches to work with family.
    9. Group therapy. Characteristics of therapeutic group. Group dynamics
    10. Consultancy approaches - development of thinking from linear concept to system concept. Freud. Jung, Adler
    11. Psycho-social theory, humanistic theory, behaviourism, gestalt therapy, logo-therapy, systemic approach, integrative approac
    12th Psychosocial theory, humanistic theory, behaviorism, gestalt therapy, logotherapy, systemic approach, integrative approach.
    13. Summary
    Seminar
    The topics of lectures are followed by experiential exercises in the seminar where basic skills needed for the contact with clients are developed. Through the exercises, students will develop practical skills especially in conducting a dialogue, the ability to reflect on both their own and the client's non-verbal communication, and on empathic understanding. We will use the knowledge from the lectures about the appropriate use of questions. The feedback of the students' success is also provided using a camcorder.
Literature
    required literature
  • KREBS, Vojtěch a kolektiv. Sociální politika. 6. přepracované a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-921-2.
  • MACH, Petr a Eva Janečková. Zákon o sociálních službách. Komentář. Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-70-80-75252-246-7.
  • TOMEŠ, Igor. Sociální správa: úvod do teorie a praxe. Praha: Vyd. 2, rozš. a přeprac. Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-483-0.
  • PILÁT, Miroslav. Poradenství v sociální práci. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2017. Elektronická studijní opora.
  • MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4. info
  • KAHOUN, V. a kolektiv. Sociální zabezpečení. Vybrané kapitoly. Praha: Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-733-0. info
    recommended literature
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu, ve znění pozdějších předpisů.
  • KRÁLOVÁ, Jarmila a Eva RÁŽOVÁ. Sociální služby a příspěvek na péči. 4. aktualizované a přepracované vydání. Olomouc: ANAG, 2012. ISBN 978-80-7263-748-5.
  • Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
  • PILÁT, Miroslav. Social reform 2012 i the Czech Republic-chosen aspects. In ŽILOVÁ, Anna, Alena NOVOTNÁ, Venus M. JOSEPH & al. European and global contexts of poverty in the period of social and demographic transformations of the society. Milano: EDUCatt, 2014, p. 179-188, 208 pp. ISBN 978-88-6780-072-8. info
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7. info
  • SCHNEIDEROVÁ, A. Základy poradenství. 1. vydání. Ostrava: Ostravská univerzita,, 2009. ISBN 978-80-7368-523-2. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
In the seminar, students will be assigned continuous assessment tasks, e.g. drawing up family maps, preparing for an interview with a client, an introduction on a consulting point workplace in the region.
Active participation in the seminars.
Students will be able to continuously consult the individual topics studied via e-mail, or in consultation upon request
The instructor will notify the students on the topics that have not been fully lectured for them to seek in the compulsory literature or at the e-learning site.
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2021, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2021/UVSRPCP028