FVP:UPPVIK045 Introduction to counselling - Course Information
UPPVIK045 Introduction to counselling
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2023
- Extent and Intensity
- 8/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. BcA. Marie Bajnarová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Timetable
- Fri 24. 2. 9:45–10:30 C202, 13:55–14:40 C202, Fri 10. 3. 13:05–15:30 C309, Fri 31. 3. 13:05–15:30 C208
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, SPP)
- Syllabus
- 1. Counselling systems and their description. Typologization of counselling assistance
- 2. Professional and diagnostic competences
- 3. Counselling in the field of education. Pedagogical-psychological counselling. National Institute for Education
- 4. Educational counselling (educational counsellor, main activities)
- 5. School facilities for the performance of institutional education or protective education and for preventive educational care.
- 6. Diagnostic institute. Children's home. Educational Institute
- 7. Counselling in the field of special education
- 8. Counselling in the field of labour and social affairs
- 9. Counselling in the field of social and legal protection of children
- 10. Counselling in the field of healthcare
- 11. Counselling in the field of pedopsychiatric care
- 12. Counselling in the field of non-ministerial, non-state entities
- Literature
- required literature
- NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7. info
- KNOTOVÁ, Dana a kol. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
- MERTIN, Václav a kol. Výchovné poradenství. 3., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. 397 stran. ISBN 978-80-7598-174-5.
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. 147 stran. ISBN 978-80-262-1147-1.
- MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80-262-0213-4.
- HORSKÁ, Bohuslava, LÁSKOVÁ, Andrea a PTÁČEK, Ladislav. Internet jako cesta pomoci: internetové poradenství pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. 197 s. Studijní texty; sv. 49. Učebnice pro obor sociální práce; s
- ŠTECH, Stanislav a ZAPLETALOVÁ, Jana. Úvod do školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 230 s. ISBN 978-80-262-0368-1.
- CULLEY, Sue a BOND, Tim. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii: dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008. 222 s. ISBN 978-80-7367-452-6.
- recommended literature
- DRYDEN, Windy. Poradenství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 117 s. Stručný přehled. ISBN 978-80-7367-371-0.
- DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Poradenská a sociální psychologie práce. Vydání první. [Praha]: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2016. 95 stran. Edice učebních textů. ISBN 978-80-87839-69-0.
- SCHNEIDEROVÁ, Anna. Základy poradenství: učební text pro distanční studium. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 81 s. Studijní texty. ISBN 978-80-7368-523-2.
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2., upr. vyd. Brno: Paido, 2008. 69 s. ISBN 978-80-7315-169-0.
- BOBEK, Milan a PENIŠKA, Petr. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese: s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Vyd. 1. Brno: NC Publishing, 2008. 286 s. Gaia; 2. ISBN 978-8
- JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 141 s. ISBN 978-80-7367-590-5.
- HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. 119 s. ISBN 978-80-262-0221-9.
- MAHROVÁ, Gabriela a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 168 s. Sestra. ISBN 978-80-247-2138-5.
- STUDENT, Johann-Christoph, MÜHLUM, Albert a STUDENT, Ute. Sociální práce v hospici a paliativní péče. Jinočany: H & H, 2006. 161 s. ISBN 80-7319-059-1.
- VODÁČKOVÁ, Daniela a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2020. 543 stran. ISBN 978-80-262-1704-6.
- PEŠOVÁ, Ilona a ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 150 s. Psyché. ISBN 80-247-1216-4.
- Teaching methods (in Czech)
- Klasické metody: výklad, diskuze, prezentace, demonstrace procesů.
Aktivizující metody: Brainstorming, pozorování, interpretace procesů, metody situační, kritické myšlení. - Assessment methods
- Exam - written test. The condition for enrolment in the exam is the completion of the assigned task, i.e. sending a completed term paper of at least 4 standard pages, citations according to ISO 690).
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM. - Teacher's information
- marie.bajnarova@fvp.slu.cz
- Enrolment Statistics (Summer 2023, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2023/UPPVIK045