UPPVIK044 Minority Cultures

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
8/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Kočí, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jana Kočí, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus
  • 1. Basic constructs and the terminological basis
  • 2. Typology of minority cultures in the Czech context
  • 3. Target and dominant groups, oppression and its forms
  • 4. Anti-prejudice education, attitudinal and opinion patterns
  • 5. Multicultural education in school education
  • 6. Multicultural educator, personal profile and his competence
  • 7. Religious groups and their contextual context
  • 8. Migration as a societal problem
  • 9. Roma groups and their contextual circumstances
  • 10. Vietnamese groups and their contextual circumstances
  • 11. Sexuality and its contextual circumstances
  • 12. Intact and people with disabilities, disadvantages
  • 13. Revision of curriculum
Literature
    required literature
  • ČÁSTKOVÁ, P. Interkulturní vzdělávání učitelů primární školy. Olomouc: Tribun EU, s. r. o. ISBN 978-80-87658-10-9. Dostupné na WWW: www.kteiv.upol.cz/uploads/soubory/castkova/publikace-castkova-2014.pdf.
  • GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 9788021047242.
  • JIRÁSKOVÁ, V. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 8087027310.
  • MOREE, D., VARIANTY. Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3. Dostupné na WWW: www.mezikulturnidialog.cz/res /data/011/001326.pdf.
  • TOLLAROVÁ, B., HRADEČNÁ, M., ŠPIRKOVÁ, A. a kol. Jsme lidé jedné země. Praha: 2013. ISBN 978-80-262-0376-6.
  • BANKS, J. A., McGEE BANKS, CH. A. Multicultural Education: Issues and Perspectives, 9th Edition. 2015. ISBN 978-1-119-22755-7.
  • KALEJA, M. Dítě v riziku poruch chování, s poruchou chování a s problémy v chování. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
  • KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
  • KALEJA, M. Metodický text pro pedagogické pracovníky pro práci s rodiči romských žáků. Praha: Slovo 21, z. s., 2017.
  • KALEJA, M. Metodický text pro pedagogické pracovníky romských žáků základních školy. Praha: Slovo 21, z. s., 2017.
  • KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-446-7.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
    recommended literature
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků základních škol z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. 220 s. ISBN 9788073677091.
Assessment methods
Credit full-time study: attendance at seminars, active participation in instruction, elaboration of an assignment on a selected topic and its presentation at the seminar, verification of knowledge (compulsory literature, seminar content)
Credit part-time study: completion of correspondence assignments - see study material
Exam: on compulsory literature and lectures

*Specification of the conditions for completion of the course will always be placed in the information system before the start of the course in the semester.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
Teacher's information
A 3 hour block of consultations as a minimum - by appointment, e-mail.
The course is also listed under the following terms Summer 2019, Winter 2019, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UPPVIK044