FVP:UPPVIK044 Minority Cultures - Course Information
UPPVIK044 Minority Cultures
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2025
- Extent and Intensity
- 8/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Jana Kočí, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Jana Kočí, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, SPP)
- Syllabus
- 1. Basic constructs and the terminological basis
- 2. Typology of minority cultures in the Czech context
- 3. Target and dominant groups, oppression and its forms
- 4. Anti-prejudice education, attitudinal and opinion patterns
- 5. Multicultural education in school education
- 6. Multicultural educator, personal profile and his competence
- 7. Religious groups and their contextual context
- 8. Migration as a societal problem
- 9. Roma groups and their contextual circumstances
- 10. Vietnamese groups and their contextual circumstances
- 11. Sexuality and its contextual circumstances
- 12. Intact and people with disabilities, disadvantages
- 13. Revision of curriculum
- Literature
- required literature
- ČÁSTKOVÁ, P. Interkulturní vzdělávání učitelů primární školy. Olomouc: Tribun EU, s. r. o. ISBN 978-80-87658-10-9. Dostupné na WWW: www.kteiv.upol.cz/uploads/soubory/castkova/publikace-castkova-2014.pdf.
- GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 9788021047242.
- JIRÁSKOVÁ, V. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 8087027310.
- MOREE, D., VARIANTY. Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3. Dostupné na WWW: www.mezikulturnidialog.cz/res /data/011/001326.pdf.
- TOLLAROVÁ, B., HRADEČNÁ, M., ŠPIRKOVÁ, A. a kol. Jsme lidé jedné země. Praha: 2013. ISBN 978-80-262-0376-6.
- BANKS, J. A., McGEE BANKS, CH. A. Multicultural Education: Issues and Perspectives, 9th Edition. 2015. ISBN 978-1-119-22755-7.
- KALEJA, M. Dítě v riziku poruch chování, s poruchou chování a s problémy v chování. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
- KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
- KALEJA, M. Metodický text pro pedagogické pracovníky pro práci s rodiči romských žáků. Praha: Slovo 21, z. s., 2017.
- KALEJA, M. Metodický text pro pedagogické pracovníky romských žáků základních školy. Praha: Slovo 21, z. s., 2017.
- KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-446-7.
- KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
- recommended literature
- KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
- KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků základních škol z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0
- PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. 220 s. ISBN 9788073677091.
- Assessment methods
- Credit full-time study: attendance at seminars, active participation in instruction, elaboration of an assignment on a selected topic and its presentation at the seminar, verification of knowledge (compulsory literature, seminar content)
Credit part-time study: completion of correspondence assignments - see study material
Exam: on compulsory literature and lectures
*Specification of the conditions for completion of the course will always be placed in the information system before the start of the course in the semester. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM. - Teacher's information
- A 3 hour block of consultations as a minimum - by appointment, e-mail.
- Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UPPVIK044