UPPVJK031 Cognitive Training with Seniors

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
10/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Kliment, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 21. 2. 11:25–13:00 C303, Fri 7. 3. 11:25–13:00 C303, Fri 21. 3. 9:45–11:20 C206, Fri 28. 3. 12:15–13:50 C303, Fri 2. 5. 13:55–15:30 C303
Prerequisites
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
No prior requirements
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course objective is to provide a basic overview of memory and cognition training systems, and to familiarize students with individual and group training activities for seniors. Students acquire the selected memory training techniques and learn how to plan, prepare and implement the basic lesson of individual and group cognitive training.
Learning outcomes
Professional knowledge: Students acquire knowledge about memory and cognitive training, they can characterize the specifics of cognitive training in seniors, describe cognitive training for selected groups of senior population.

Professional skills: Students can apply their knowledge into practice, can design and prepare lessons of cognitive training for a selected population of the elderly (healthy population, seniors with mild cognitive impairment, elderly people with dementia).

General qualification: Students are able to use the knowledge and skills of cognitive training in the context of educational care for the elderly.
Syllabus
  • 1. Cognitive function in seniors. Attention, memory, thinking, language, visual-spatial skills
  • 2. Cognitive skills training
  • 3. Examples of cognitive training 1;
  • 4. Examples of cognitive function training 2;
  • 5. Examples of cognitive function training 3;
  • 6. Examples of cognitive function training 4;
  • 7. Examples of cognitive function training 5;
  • 8. Reminiscence therapy;
  • 9. Bibliotherapy;
  • 10. Other activities for training cognitive abilities;
  • 11. Movement exercises;
  • 12. Rest. Relaxation. Translated with DeepL.com (free version)
Literature
    required literature
  • ŠPATENKOVÁ, N.Kognitivní trénink u seniorů[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • KLUCKÁ, J. a P. VOLFOVÁ.Kognitivní trénink v praxi. 2., rozšířené vydání. Praha: Grada, 2016. 174 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-5580-9.
  • KLIMENT, P. Základy psychologie pro sociální pracovníky. Studijní text. Olomouc: UPOL, 2013.
    recommended literature
  • HOLMEROVÁ, I. et al. Průvodce vyšším věkem: manuál pro seniory a jejich pečovatele. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. 206 s. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-3119-6.
  • PREISS, M. a J. KŘIVOHLAVÝ.Trénování paměti a poznávacích schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 205 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2738-7.
  • PREISS, M., CHRÁSTKOVÁ, D., STEINOVÁ, D. a J. VEJTASOVÁ. Efektivita trénování paměti: příručka pro zájemce o trénování paměti. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 2010. 57 s. ISBN 978-80-87142-10-3.
  • ŠPATÉNKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
  • TIEFENBACHER, A. Trénink paměti: osvědčené tipy, metody a cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 153 s. Praxe & kariéra. ISBN 978-80-247-3177-3.
  • GEISSELHART, R. R. a Ch. HOFMANN-BURKART.Trénink paměti a koncentrace: praktické techniky, cvičení, příklady a testy. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 105 s. Poradce pro praxi. ISBN 80-247-1654-2.
  • HIRTLOVÁ, P. Kreativní mysl. Vydání: první (s vydáním v předchozím vydavatelství 2. přepracované a doplněné vydání). Praha: Machiavelli Press, 2017. 187 stran. Studijní texty. ISBN 978-80-88147-06-0.
  • SUCHÁ, J. Trénujte si paměť. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. 211 stran. ISBN 978-80-262-0890-7.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 285 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-5327-0.
Teaching methods
Interpretation, discussion, implementation of training methods
Assessment methods
Active participation in lessons, credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Students have the possibility to consult via e-mail or upon agreement with the instructor in person.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Accreditation summer, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UPPVJK031