UPPVJP020 Methodology for Participation in Experience Education and Play Activities

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
0/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jana Kočí, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
This course directly follows up on the Andragogy and Gerontagogy course students completed in the winter semester.
Learning outcomes
Professional knowledge: Students can define the different types of participatory methods. They can define and explain the importance of participatory methods and playing activities in the context of education of pre-senior and senior age.

Professional skills: Students can prepare a proposal of activities using the knowledge gained from the course. Students can evaluate a draft programme.

General qualification: The student is aware of the importance of participatory methods and playing activities in the life of pre-seniors and seniors and can apply the acquired knowledge and skills in practice with regard to the specifics of each group.
Syllabus
  • 1. Experiential learning and participatory methods - delimitation, definitions
  • 2. Experience and abstract experience - meaning in the educational process
  • 3. Play, playing activities and their significance in pre-senior and senior age
  • 4. The principles of experiential pedagogy - comfort zone, flow, voluntariness, Kolb's learning cycle
  • 5. Problem solving, ice-breaking activities
  • 6. Discussion methods I
  • 7. Discussion methods II
  • 8. Staging methods
  • 9. Situational methods
  • 10. Gamification
  • 11. Organization of group work and other organizational forms of teaching using a video system
  • 12. Preparation and planning of an educational events using elements of experiential teaching and participatory methods
  • 13. Evaluation of educational event
Literature
    required literature
  • ČINČERA, J. Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0. info
  • HANUŠ, R, CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
  • KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkových aktivitách a herních činnostech. Distanční studijní text[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=336
  • KALNICKÝ, J. Androdidaktika a gerontodidaktika [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z:https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
  • KOTRBA, T. a L. LACINA.Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister &Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
    recommended literature
  • BENEŠ, Z.a kol. Instruktorský slabikář: metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Třetí, doplněné vydání. Praha: Gymnasion, 2016.; svazek 05. ISBN 978-80-270-0476-8.
  • KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80251-2562-5. info
  • SOJÁK, P.a kol. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů, aneb, (Ne)vaříme z vody. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7572-6.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., ed. Benefity využití sportovních a prožitkových aktivit v edukačních souvislostech: kolektivní monografie. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2016. ISBN 978-80-87723-30-2.
  • ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0. info
Assessment methods (in Czech)
zápočet
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Accreditation summer, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UPPVJP020