FVP:UPPVMP042 Pedagogy of Leisure Time - Course Information
UPPVMP042 Pedagogy of Leisure Time
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2025
- Extent and Intensity
- 13/13/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (lecturer)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Timetable
- Thu 14:45–15:30 C205, except Thu 20. 2. ; and Thu 20. 2. 14:45–15:30 C308
- Timetable of Seminar Groups:
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme FVP, SPEP)
- Course objectives
- The course is focused mainly on obtaining a basic theoretical overview of leisure time pedagogy. Acquisition of basic technical terminology. Students apply the acquired knowledge in practice.
- Learning outcomes
- Expertise:
- student is able to describe and characterize leisure pedagogy
- the student knows the basic terminology that relates to leisure pedagogy
- the student is able to describe and classify leisure institutions according to various classification criteria
Professional skills:
- the student is aware of the importance of free time for human life
- the student is able to evaluate the negative and positive effects of individual leisure activities on the basis of the above information
General competences:
- the student is able to use selected information for the implementation, organization and planning of leisure activities - Syllabus
- 1. Leisure time pedagogy - profile (content, division of terminology, methodology).
- 2. Free time - definition, characteristics, half-time, tied time, half-time.
- 3. Determinants of leisure behavior - theory, models, factors. Leisure intervention options.
- 4. Development of the personality of the educated individual during leisure activities (use of experiential pedagogy).
- 5. Education outside teaching - functions, goals, dimensions, current concept.
- 6. Methodology of game activities - selected areas of leadership and game management, entering rules.
- 7. Game systems - Swiss, championship, elimination, organization of sports tournaments.
- 8. Social environment of educational facilities - youth home, children's homes, school club and school club.
- 9. Intentional and functional forms of education in selected leisure facilities (youth home, low-threshold facilities for children and youth).
- 10. Leisure time of seniors - definition, characteristics, meaning, methodology, preventive meaning, learning dividends.
- 11. Personality of a leisure time pedagogue - typology, competences, risks associated with educational activities.
- Literature
- required literature
- HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
- HANUŠ, R. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
- JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
- JANIŠ, K., SKOPALOVÁ, J. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
- recommended literature
- EVANGELU, J. E. 133 her pro motivaci a rozvoj týmů. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3927-4.
- PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6.
- PELÁNEK, R. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8.
- PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2033-4.
- ZOUHAROVÁ, K. Škola v přírodě hrou. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3998-4.
- not specified
- HAVEL, J. et al. Analýza a perspektivy utváření pohybového a výživového režimu žáků na prvním stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8463-6.
- HÁJEK, B. a kol. Školní družina. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-900-2.
- HOFBAUER, B., KAPLÁNEK, M. ed. Kapitoly z pedagogiky volného času: soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
- KAPLÁNEK, M. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0565-4.
- KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
- Van WYNSBERGHE, R. M. Adaptive Education. University of Toronto Press, 2016. ISBN 978-1442630406.
- JANIŠ, K. ml. Pedagogika volného času. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Assessment methods (in Czech)
- Splnění požadavků seminář: 1. docházka - povinná účast - omluveny max. 2 neúčasti z důvodu nemoci, závažných skutečností - zdůvodnění absence zaslat vyučující semináře na e-mail, 2. prezentace (o prezentovaném tématu student dokáže diskutovat s ostatními), 3. realizace hry v semináři, 4. aktivní účast na aktivitách v semináři podle zadání. Studenti se musí aktivně zapojovat do diskutovaných témat a aktivit, pasivita v seminářích může být důvodem pro nesplnění semináře.) Zkouška ústní
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UPPVMP042