UPPVMP042 Pedagogika volného času

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/13/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen především na získání základního teoretického přehledu z oblasti pedagogiky volného času. Získání základního odborné terminologie. Získané znalosti studenti uplatňují v praxi.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student umí popsat a charakterizovat pedagogiku volného času.
- Student zná základní terminologii, která se pedagogiky volného času týká
- Student umí popsat a klasifikovat instituce volnočasového zaměření dle různých klasifikačních kritérií.

Odborné dovednosti:
- Student si uvědomuje význam volného času pro lidský život
- Student umí zhodnotit negativní a pozitivní vlivy jednotlivých volnočasových aktivit na základě uvedených informací.

Obecné způsobilosti:
- Student umí využít vybrané informace k realizaci, organizaci a plánování volnočasových aktivit.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pedagogika volného času - profil (obsah, rozdělení terminologie, metodologie).
  • 2. Volný čas - vymezení, charakteristika, polovolný čas, vázaný čas, polovýchovný čas.
  • 4. Determinanty volnočasového chování - teorie, modely, faktory. Možnosti volnočasové intervence.
  • 5. Rozvoj osobnosti vychovávaného jedince při volnočasových aktivitách (využití zážitkové pedagogiky).
  • 6. Výchova mimo vyučování - funkce, cíle, dimenze, současné pojetí.
  • 7. Metodika herních činností – vybrané oblasti vedení a řízení her, zadávání pravidel.
  • 8. Herní systémy – švýcarský, mistrovský, vylučovací, organizace sportovních turnajů.
  • 9. Sociální prostředí výchovných zařízení - domov mládeže, dětské domovy, školní družina a školní klub.
  • 10. Intencionální a funkcionální formy výchovy ve vybraných volnočasových zařízeních (domov mládeže, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež).
  • 11. Volný čas seniorů - definice, charakteristika, význam, metodika, preventivní význam, learning dividends.
  • 12. Osobnost pedagoga volného času - typologie, kompetence, rizika spojená s vychovatelskou činností.
Literature
    required literature
  • HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav a PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
  • HANUŠ, Radek. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
  • HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • JANIŠ, Kamil ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
  • JANIŠ, Kamil a SKOPALOVÁ, Jitka. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
    recommended literature
  • EVANGELU, Jaroslava Ester. 133 her pro motivaci a rozvoj týmů. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3927-4.
  • PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6.
  • PELÁNEK, Radek. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8.
  • PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita. Fakulta pedagogická, 2002. ISBN 80-210-2033-4.
  • ZOUHAROVÁ, Kateřina. Škola v přírodě hrou. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3998-4.
    not specified
  • HAVEL, Jiří et al. Analýza a perspektivy utváření pohybového a výživového režimu žáků na prvním stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8463-6.
  • HÁJEK, Bedřich a kol. Školní družina. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-900-2.
  • HOFBAUER, Břetislav a KAPLÁNEK, Michal, ed. Kapitoly z pedagogiky volného času: soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
  • KAPLÁNEK, Michal. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
  • KAPLÁNEK, Michal. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0565-4.
  • VanWYNSBERGHE, Robert M. Adaptive Education. University of Toronto Press, Scholarly Publishing Division, 2016. ISBN 9781442630406.
  • JANIŠ, K. Pedagogika volného času. Distanční studijní text. Opava, Fakulta veřejných politik, 2017. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
- Splnění písemného testu, který je tvořený uzavřenými otázkami. Student pro splnění zápočtu musí správně odpovědět a získat minimálně 21 ze 40 bodů v testu, což odpovídá bodovací škále (51 bodů ze 100 bodů) podle systému bodování na univerzitní škále – viz níže.
Aktivní účast studentů na seminářích a zpracování a prezentace zadaných úkolů vyučujícím je podmínkou připuštění studenta k písemnému testu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP042