UPPVKP046 Ethopedy

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2010
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Student se orientuje v základních i aplikovaných psychologických a pedagogických disciplínách včetně sociální patologie.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je orientace v systému speciálně pedagogických věd, správné zařazení etopedie do tohoto systému. Dále seznámení s historickými přístupy k poruchám chování, s vývojem etopedie a to nejen v českých zemích. Pochopit je nutné předmět a cíle etopedie, dále znaky, etapy, prostředky a formy převýchovné péče. Důležitou je znalost školských i neškolských zařízení zajišťujících etopedickou péči v České republice.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Etopedie jako speciálně pedagogická disciplína: pojetí, význam, předmět, histografické přístupy společnosti.
    2. Terminologická východiska etopedie. Klasifikace subjektů a objektů etopedie.
    3. Psychologické koncepty v etopedii.
    4. Poruchy chování a problémy v chování.
    5. Strategie intervence v edukačním procesu.
    6. Poruchy chování spojené s poruchou aktivity a pozornosti.
    7. Porucha řízeného chování a internalizované poruchy chování.
    8. Porucha chování jako kombinované postižení.
    9. Etopedická prevence. Kauzální faktory vzniku PCH. Koncept At risk Youth.
    10. Institut ochranné a ústavní výchovy.
    11. Diagnostický proces v etopedii. Speciální pedagog ? etoped.
    12. Legislativní rámec etopedie
Literature
    required literature
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
  • SLOMEK, Z. Speciální pedagogika, etopedie. České Budějovice: ZSF JČU, 2006. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Zlo na každý den. Život s deprivanty I. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-088-6. info
  • RAHN, E., MAHNKOPF, A. Psychiatrie, učebnice pro studium a praxi. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-964-0. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
    recommended literature
  • RÖHR, H. Hraniční porucha osobnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-724-8. info
  • HAYDEN, L. T. Spratek. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-375-8. info
    not specified
  • LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění. Hradec Králové: Kotva, 2008. ISBN 978-80-902210-0-0. info
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2. info
Teaching methods
Interactive lecture
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 9 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2010/UPPVKP046