FVP:UPPVKP046 Ethopedy - Course Information
UPPVKP046 Ethopedy
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2010
- Extent and Intensity
- 0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
- Prerequisites (in Czech)
- Student se orientuje v základních i aplikovaných psychologických a pedagogických disciplínách včetně sociální patologie.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je orientace v systému speciálně pedagogických věd, správné zařazení etopedie do tohoto systému. Dále seznámení s historickými přístupy k poruchám chování, s vývojem etopedie a to nejen v českých zemích. Pochopit je nutné předmět a cíle etopedie, dále znaky, etapy, prostředky a formy převýchovné péče. Důležitou je znalost školských i neškolských zařízení zajišťujících etopedickou péči v České republice.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Etopedie jako speciálně pedagogická disciplína: pojetí, význam, předmět, histografické přístupy společnosti.
2. Terminologická východiska etopedie. Klasifikace subjektů a objektů etopedie.
3. Psychologické koncepty v etopedii.
4. Poruchy chování a problémy v chování.
5. Strategie intervence v edukačním procesu.
6. Poruchy chování spojené s poruchou aktivity a pozornosti.
7. Porucha řízeného chování a internalizované poruchy chování.
8. Porucha chování jako kombinované postižení.
9. Etopedická prevence. Kauzální faktory vzniku PCH. Koncept At risk Youth.
10. Institut ochranné a ústavní výchovy.
11. Diagnostický proces v etopedii. Speciální pedagog ? etoped.
12. Legislativní rámec etopedie
- 1. Etopedie jako speciálně pedagogická disciplína: pojetí, význam, předmět, histografické přístupy společnosti.
- Literature
- required literature
- FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
- PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
- SLOMEK, Z. Speciální pedagogika, etopedie. České Budějovice: ZSF JČU, 2006. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
- KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Zlo na každý den. Život s deprivanty I. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-088-6. info
- RAHN, E., MAHNKOPF, A. Psychiatrie, učebnice pro studium a praxi. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-964-0. info
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
- ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
- Assessment methods
- Written exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 9 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2010/UPPVKP046