FVP:UPPVPP004 Introduction to Common Psychol - Course Information
UPPVPP004 Introduction to Common Psychology for SP
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2010
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Boris Iljuk, CSc. (lecturer)
Mgr. Darina Caloňová (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Boris Iljuk, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- žádné
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- PŘEDNÁŠKA Předmět vymezuje základní okruhy obecné psychologie, základní psychologické teoretické disciplíny. Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v oblasti obecné psychologie, seznámit studenty se základními pojmy používanými při charakteristice jednotlivých psychických procesů, psychických stavů a psychických vlastností člověka. Výuka bude zaměřena zvláště na kognitivní procesy jako je pozornost, paměť, myšlení, inteligence, tvořivost a učení. Znalosti těchto základních pojmů a charakteristik jim pomohou orientovat se v problematice duševního života člověka a vytvořit si teoretický základ pro další studium aplikovaných disciplín psychologie i pedagogiky. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře. SEMINÁŘ Předmět doplňuje cyklus přednášek z obecné psychologie. Cílem je naučit studenty analyzovat určité téma, aktivně a samostatně vyhledávat informace ke zvolenému tématu, které se týká soudobých psychologických směrů.
- Syllabus (in Czech)
- PŘEDNÁŠKA
1. Psychologie - předmět a cíle, psychologické disciplíny. Postavení psychologie v systému věd. Etické problémy současné psychologie.
2. Metody psychologického výzkumu.
3. Základní pojmy obecné psychologie (psychika, psychické obsahy, procesy a stavy, chování a prožívání).
4. Determinace lidské psychiky.
5. Vědomí - funkce vědomí, změněné stavy vědomí. Nevědomí, podvědomí, předvědomí. Spánek a bdění.
6. Pozornost - typy pozornosti, vlastnosti pozornosti, poruchy pozornosti.
7. Senzorické procesy - obecná charakteristika smyslových orgánů, smyslové prahy, Weberův a Fechner - Weberův zákon.
8. Percepce - základní charakteristika procesu, konstanty vnímání, organizace percepčního pole, prostorové vidění (monokulární a binokulární vodítka), vnímání pohybu, percepční iluze.
9. Učení - faktory ovlivňující proces učení, geneticky naprogramované učení, klasické podmiňování, operantní podmiňování, učení vhledem, teorie sociálního učení.
10. Paměť - definice procesu, druhy paměti, organizace údajů v dlouhodobé paměti, proces zapomínání.
11. Imaginace - definice pojmů, druhy představ, způsoby vybavování, fantazijní představy (druhy, způsoby tvorby).
12. Myšlení - základní formy myšlení, pojem (určitý a neurčitý), druhy myšlení, myšlenkové operace, usuzování, faktory ovlivňující řešení problémů.
13. Inteligence - druhy inteligence, inteligenční quocient, pásma, emoční inteligence. Tvořivost.
14. Motivace a potřeby. Základní druhy motivů. Maslowova pyramida potřeb (poslední revize). Potřeby, uspokojování potřeb. Teorie motivace.
15. Emoce - základní komponenty emocí, druhy emocí, funkce emocí. Agrese - definování základních pojmů, druhy agrese, teorie agrese.
SEMINÁŘ
1. Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy.
2. Behaviorismus a neobehaviorismus, základní charakteristiky směru, John Broadus Watson, Edward Lee Thorndike, Burrhus Frederic Skinner.
3. Gestaltismus - základní charakteristiky směru, představitelé Wolfgang Köhler a Kurt Lewin.
4. Sigmund Freud - základní postuláty jeho teorie, pojetí psychosexuálního vývoje, topografický a strukturální model lidské psychiky.
5. Alfred Adler a individuální psychologie.
6. Carl Gustav Jung a analytická psychologie.
7. Kulturní psychoanalýza - Karen Horneyová, Erich Fromm.
8. Humanistická psychologie - Carl Rogers a hlavní principy jeho terapie.
9. Viktor Emil Frankl a logoterapie.
10. Kognitivní psychologie.
- PŘEDNÁŠKA
- Literature
- required literature
- PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0871-X. info
- PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
- VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3. info
- NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-0993-0. info
- NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0689-3. info
- recommended literature
- DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9. info
- CHARA, T., SHUKLA, K. C. General Psychology. Hardcover: Commonwealth Publisher, 2005. ISBN 8171699022. info
- ATKINSON, R. L., et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3. info
- KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM 1. vyd., 2001. ISBN 80-7204-200-9. info
- HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-386-2. info
- KERN, H., et al. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-71782-40-8. info
- HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1. info
- NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7. info
- FÜRSTOVÁ, M. Psychologie. Praha: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-199-0. info
- NAKONEČNÝ, M. Průvodce dějinami psychologie. Praha: SPN, 1995. ISBN 80-859-3723-9. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
- Assessment methods
- Written exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2010/UPPVPP004