UPPVPP010 Pedagogy for SP

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2010
Extent and Intensity
2/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
PhDr. Šárka Čížková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
PŘEDNÁŠKA Posláním předmětu je získat základní přehled o dílčích složkách pedagogiky jako vědecké disciplíny a analýza jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu (subjekt a objekt výchovy a vzdělávání, jeho podmínky a aspekty, výzkumné metody a alternativní pedagogické koncepce). Cílem je poskytnout studujícím komplexní a strukturovaný vhled do pedagogické problematiky a pojímat je jako základ pro další vyučovací předměty. SEMINÁŘ Cílem předmětu je soustředit se na aktuální pedagogická témata a se studenty tato témata diskutovat. V seminářích budou prohlubovány znalosti v oblastech týkajících se výchovného procesu, cílů výchovy, složek výchovy atd. Současně je cílem naučit studenty chápat složitost výchovného procesu, jenž je ovlivňován osobností jedince a prostředím. Pozornost bude zaměřena také na osobnost pedagogického pracovníka a jeho autoritu i na osobnost vychovávaného jedince v průběhu výchovného procesu jak v prostředí školy, tak v rodinném a mimoškolním prostředí.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Předmět pedagogiky
    2. Vznik pedagogiky jako vědy
    3. Pedagogické směry, alternativní školy a hnutí
    4. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky
    5. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplin
    6. Pomocné a hraniční vědy pedagogiky
    7. Teorie výchovy, cíle a principy výchovy
    8. Prostředky a metody výchovy
    9. Složky výchovy v demokratické společnosti
    10. Kompetence vychovávaného (žáka) a vychovatele (učitele)
    SEMINÁŘ
    1. Vědní obor pedagogika, systém pedagogických věd.
    2. Zdroje pedagogických informací (pedagogické časopisy, pedagogické slovníky, dokumentace o školství), vzdělávací programy, pedagogické knihovny a databáze, pedagogické asociace.
    3. Stručný rozvoj české základní a střední školy. Školská soustava České republiky.
    4. Faktory rozvoje lidského individua. Výchova jako předmět pedagogické vědy. Výchova a sebevýchova.
    5. Cíle a obsah výchovy. Složky výchovy.
    6. Výchovný proces a jeho etapy. Efektivita výchovného procesu. Výchovné zásady.
    7. Osobnost pedagogického pracovníka. Osobnost vychovávaného jedince.
    8. Metodologie pedagogiky, základy vědeckého pedagogického výzkumu.
    9. Rodina a rodinná výchova.
    10. Instituce pro volnočasové aktivity, problematika volného času současné mládeže.
Literature
    required literature
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika.3. přepracované a aktualizované vydání, Praha:Portál 2005. info
  • KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. Opava: SU FVP v Opavě, ÚPPV, 2009. ISBN 978-80-7248-543-7. info
  • STARÝ, K., et al. Pedagogika ve škole. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-511-0. info
  • KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
  • SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-86633-81-7. info
  • MALACH, J. Pedagogika jako obecná edukace. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagog, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0. info
  • MALACH, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava: PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0. info
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., et al. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • HLADÍK, J. Multikulturní výchova: socializace a integrace menšin. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. 2. aktual. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. info
  • GRECMANOVÁ, H., et al. Obecná pedagogika II. Olomouc: HANEX, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: HANEX, 1996. ISBN 80-85783-20-7. info
  • RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. info
    recommended literature
  • HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1. info
  • PÁVKOVÁ, J., et al. Pedagogika volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7178-711-6. info
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. info
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-327. info
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 4. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2. info
  • JEDLIČKA, R., et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
  • HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. info
  • GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6. info
  • VIŠŇOVSKÝ, Ľ. - KAČÁNI, V. a kol. Základy školskej pedagogiky. Bratislava: IRIS, 2001. ISBN 80-89018-25-4. info
  • VALIŠOVÁ, A., et al. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7174-857-3. info
  • CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
  • MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5. info
  • PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů a výsledků. Brno: CDVU MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8. info
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8. info
  • KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A., et al. Pedagogické otázky současnosti. Praha: Institut sociálních vztahů, 1994. ISBN 80-85866-05-6. info
  • SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. info
  • KREJČÍ, V. Obecné základy pedagogiky. Ostrava: PdF, 1991. info
  • MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2010/UPPVPP010