UPPVKP085 Family Pedagogy for SP

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2011
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Darina Caloňová (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Na konci semestru bude studentovi zadán test z vybraných témat (viz vybraná témata seminářů u prezenční formy studia) - literatura ke studiu k testu bude uvedena na první přednášce. Úspěšné absolvování testu bude nutnou podmínkou k získání zápočtu. Výsledky testu budou studentovi sděleny e-mailem.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
LECTURE The goal is to provide students with insight into the problems of the family, its development, forming relationships within the family, etc. The course is based on the fundamental characteristics of family history and contemporary Czech society, defines its functions, especially focusing on the educational function. Attention will be paid to the organization and the family atmosphere, in general, educational features and functions that are difficult in raising children.The concept of parenting, exposure to adequate educational resources, etc., will be analyzed in detail. SEMINAR The seminar covers the basic topics of family issues. The goal is to highlight the value of the contemporary family issues, the development cycle of family relationships and processes within the family, ethnically distinct families, etc. Attention will be paid to the importance of family in contemporary society, the relationships and processes within the family. The seminar will include practical training solutions to model situations of socio-pathological phenomena, etc
Syllabus
  • LECTURE
    1 The family as a biological phenomenon.
    2 Socio-psychological perspective on the family.
    3 The family from a sociological perspective.
    4 Family Education as a factor.
    5 The legal perspective on family and family law, guardianship proceedings, divorce proceedings.
    6 Partnership and marriage - selected topics.
    7 Adoption and foster care.
    8 Biological and cultural roots of the family.
    SEMINAR
    1 Partnership, family and family relationships
    2 Trends in contemporary family
    3 Family and socialization of the child
    4 Educational styles
    5 Family and divorce
    6 Child and step-famiy
    7 Family and adolescent child
    8 Family and disabled child
    9 Family, Education and School
    10 Family and behavioral disorders in children
    11 Family and violence
Literature
    required literature
  • MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 2003. ISBN 80-86429-19-9. info
  • MATĚJČEK, Z. (ed.) aj. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3. info
  • PRŮCHOVÁ, B. Slušný rozvod. Brno: Vydavatelství ERA, 2002. ISBN 80-86517-25-X. info
  • KRATOCHVÍL, S. Manželská terapie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-332-3. info
  • HINTNAUS, L. Člověk a rodina, Smysl a funkce rodiny: (Anatomie, fysiologie a patologie lidské rodiny). České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotn, 1998. ISBN 80-7040-315-2. info
    recommended literature
  • LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-194-8. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • CHAMRAZOVÁ, S. Jak si vybíráme životního partnera. Psychologie dnes, 2004, roč. X, č. 11, 2004. info
  • Ancoram. Rober J. Sternberg. Triangulární teorie lásky [online]., [cit. 2004-15-10]. 2004. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-1086-6. info
  • CHODĚRA, O. Partnerství, manželství a paragrafy. GRADA Publishing, 2002. ISBN 80-247-0217-7. info
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
  • HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie. Praha: PF UK, 2001. ISBN 80-7290-054-4. info
  • PLAŇAVA, I. Manželství a rodiny. Brno: DOPLNĚK, 2000. ISBN 80-7239-039-2. info
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (ed.). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6. info
  • HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1. info
  • MLČÁK, Z. Vybrané kapitoly z psychologie manželství a rodiny. Ostrava: FF OU, 1996. ISBN 80-7042-452-4. info
  • KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. a kol. Pedagogické otázky současnosti. Praha: Institut sociálních vztahů, 1994. ISBN 80-85866-05-6. info
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 8004-25236-2. info
  • HORSKÁ, P. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-01 I-X. info
  • MOŽNÝ, J. Moderní rodina. Mýty a skutečnosti. Brno: Blok, 1990. ISBN 80-7029-018-8. info
  • DUNOVSKÝ, J. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986. info
  • MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. info
  • PACHL, L. Malá abeceda rodiny. Praha: Panorama, 1983. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2010, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2011/UPPVKP085