FVP:UPPVU0012 Developmental Psychology - Course Information
UPPVU0012 Developmental Psychology
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2012
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Boris Iljuk, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- úspěšné zvládnutí předmětu Obecná psychologie a psychologie osobnosti
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Training - shared framework (programme FPF, N7504 UcSS)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět vývojová psychologie navazuje na poznatky z obecné psychologie a psychologie osobnosti. Cílem výuky je poskytnutí základních poznatků o somatickém a psychickém vývoji člověka na všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří. Přednášky zahrnují současně související vývojové teorie, stručnou historii vývojové psychologie výklad věnovaný základním mechanismům a obecným zákonitostem vývoje.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do předmětu, vymezení oboru, předmětu a cílů vývojové psychologie, vztah k jiným vědním disciplínám, dílčí disciplíny vývojové psychologie.
2. Pojem duševní vývoj - faktory, základní mechanismy, zákonitosti vývoje, metody vývojově psychologického zkoumání, vývojové teorie.
3. Prenatální a novorozenecké období.
4. Kojenecký věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
5. Batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, kognitivní vývoj, emoční vývoj, rozvoj sebepojetí batolete a socializace.
6. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace. Školní zralost. Školní připravenost.
7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.
8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace.
9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.
10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování.
11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.
12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.
13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, manželství, vztah k dětem a vnukům, změna způsobu života, umírání a smrt.
- 1. Úvod do předmětu, vymezení oboru, předmětu a cílů vývojové psychologie, vztah k jiným vědním disciplínám, dílčí disciplíny vývojové psychologie.
- Literature
- required literature
- ILJUK, B. Základy psychologie v heuristických otázkách a úlohách. Studijní text. Opava:Slezská univerzita, 2013. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. info
- LANGMEIER,J., KREJČÍŘOVÁ, G. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
- ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
- ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-2440-629-2. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0. info
- recommended literature
- HOEKSEMA - S. NOLE; FREDRICKSON, B. L., LOFTUS, G. R., WAGENAAR,. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3. info
- not specified
- BOSÁKOVÁ, E. Otec u porodu - jeho vliv na úzkost rodičky v první době porodní. Olomouc: Nakladatelství Univerzity Palackého. ISBN 80-70671-688. info
- MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte : normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa, základní duševní potřeby dítěte, dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0870-1. info
- KALVACH, Z. , HRABĚTOVÁ, E. Senior a já-- : --já a senior? Praha: Společnost přátelská všem generacím, 2005. info
- SMÉKAL, V. , LACINOVÁ, L., KUKLA, L. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-8659-884-5. info
- KALVACH, Z., a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-2470-548-6. info
- DITTRICHOVÁ, J., PAPOUŠEK, M., PAUL,K. a kol. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0399-. info
- ŠULOVÁ, L. Raný vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4. info
- ŠPAŇHELOVÁ, I. Dítě. Vývoj a výchova od početí do tří let. Praha: Grada Publishing,, 2003. ISBN 80-247-0552-4. info
- CHAPMAN, G. Dospívající a pět jazyků lásky : odhalte jazyk lásky, kterým komunikuje vaše dospívající dítě. Praha: Návrat domů, 2003. ISBN 80-7255-085-3. info
- SOBOTKOVÁ, I. Pěstounské rodiny:jejich fungování a odolnost. MPSV, 2003. ISBN 80-8655-262-4. info
- ZGOLA, J.,M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0183-9. info
- UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7. info
- PETERSON, L. W., HARDIN, M. E. Děti v tísni : příručka pro screening dětských kreseb. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-237-0. info
- WEST, K. G. Dobrodružství psychického vývoje. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071786845. info
- VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8. info
- VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8. info
- MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
- ALLEN, K., E., MAROTZ, L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-020-0. info
- ORVIN, G. H. Dospívání : kniha pro rodiče. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-2470-124-3. info
- BAUMAN, L., RICHE, R. Jak přežít pubertu. Praha: Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-440-8. info
- CAMPBELL, J., R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785164. info
- DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte : [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4. info
- KURIC, J. Ontogenetická psychologie. 1. vyd. Brno: CERM, 2001. ISBN 80-214-1844-3. info
- ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
- SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. info
- GODDETOVÁ, E. T. Umění jednat s dospívajícími. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-492-3. info
- DAINOWOVÁ, S. Jak přežít dospívání svých dětí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-420-6. info
- SAK, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8. info
- ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0. info
- LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-430-3. info
- MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X. info
- PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-319-6. info
- MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče : průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8. info
- MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Nevlastní rodiče a nevlastní děti. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-897-0. info
- DESSEINTOVÁ, M.,P. Nezačínejte stárnout. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-255-6. info
- RHEINWALDOVÁ, E. Novodobá péče o seniory. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7169-828-8. info
- SHEEHYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-185-1. info
- STUART-HAMILTON,I. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8. info
- PICHAUD, C., THAREAUOVÁ, J. Soužití se starými lidmi. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-1781-84-3. info
- LANGMEIER, J., LANGMEIER, M., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: Nakladatelství HaH, 1998. ISBN 80-86022-37-4. info
- MAREŠ, J. A KOL. Dítě a bolest. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-267-0. info
- MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Jak a proč nás trápí děti. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-587-4. info
- HAYFLICK,L. Jak a proč stárneme. Praha: Knižní klub Columbus, 1997. ISBN 80-85928-97-3. info
- MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Radosti a strasti prarodičů, aneb když máme vnoučata. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-455-X. info
- MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5. info
- MARHOUNOVÁ, J. Dospívání. Praha: Empatie, 1996. ISBN 80-9016-187-1. info
- BRIERLEY, J. 7 prvních let rozhoduje. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6. info
- KŘIVOHLAVÝ, J., KRACZMARCZYK, S. Poslední úsek cesty. Praha: Návrat domů, 1995. ISBN 80-85495-43-0. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X. info
- MATĚJČEK, Z. Radosti a strasti : kojenci a batolata. Praha: H&H, 1995. ISBN 80-85787-66-0. info
- DUNOVSKÝ, J. , DYTRYCH, J., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Avicenum, 1995. ISBN 80-7169-192-5. info
- MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíce potřebují? Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-058-8. info
- MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6. info
- MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém? : o výchovných odměnách a trestech. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-78-X. info
- MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. info
- MATĚJČEK,Z., DYTRYCH,Z. Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. Praha: Nakladatelství a vydavatelství H&H, 1992. ISBN 80-85467-53-4. info
- HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2. info
- MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. info
- PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky I.,II.,III.,IV. Praha, 1963. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
- Assessment methods
- Grade
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2012/UPPVU0012