UPPVBD014 Sociální patologie I

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2014
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jitka Skopalová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Martin Stanoev, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jitka Skopalová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu v přednáškách je seznámit studující se sociálně patologickými jevy, chováním a jednáním, které se vyskytují ve společnosti a narušují sociální fungování jedinců, skupin a celé společnosti. Důraz je kladen nejen na sociální aspekty vzniku rizikového chování v každodenním životě, ale i na důsledky nežádoucího chování pro jedince, rodinu a společnost a na prevenci sociálně patologického chování a jednání. V rámci předmětu studenti získávají informace o praktickém fungování státních i nestátních organizací, profesionálně řešících sociálně patologické problémy. Obecná část předmětu je zaměřena na základní pojmy, souvislosti a teorie sociálních deviací, speciální část na jednotlivé sociálněpatologické jevy, resp. projevy rizikového chování. Cílem seminářů je ukotvení poznatků z přednášek, diskuse k tématům a schopnost vypracovat seminární práci. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student dovede rozpoznat obsah a podstatu sociální patologie obecně, kritéria pro kategorizaci odchylného chování, umí definovat základní termíny a na tomto základě bude schopen zaujmout kvalifikované stanovisko k libovolnému problému z oblasti sociální patologie. Odborné dovednosti: Student je schopen nejen identifikovat a diagnostikovat uvedené projevy rizikového chování u dětí, mládeže a dospělých, ale i spolurozhodnout o účinném a efektivním opatření; dokáže uplatnit zásady týmové a mezioborové spolupráce při řešení sociálně patologických jevů, má přehled o základních institucích, které se uvedenou problematikou zabývají. Obecná způsobilost: Student pochopí biologické, psychologické a sociální příčiny i podmínky vzniku (a rozvoje) sociálně patologického chování a jednání u člověka a sociálních skupin; pochopí podstatu a vzájemnou podmíněnost opatření, nápravy a prevence, včetně významu interdisciplinární a institucionální spolupráce.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do problematiky sociální patologie - teoretické vymezení předmětu. Porucha socializačního procesu (rodina, vrstevníci, škola, komunikační média, sociální klima).
    2. Rizikové chování spojené s informačními technologiemi, prevence rizikové virtuální komunikace.
    3. Obtížné životní situace a jejich důsledky u dětí, mládeže a dospělých.
    4. Děti a mládež jako ohrožená sociální skupina - krize identity, specifické znaky trestné činnosti mládeže.
    5. Poruchy funkcí rodiny, typologie dysfunkčních rodin. Sanace rodiny.
    6. Domácí násilí a prevence; syndrom CAN a jeho prevence.
    7. Šikana nejen ve školním prostředí; násilí na pracovišti - mobbing, boxing.
    8. Suicidalita v České republice.
    9. Problematika skupin se sektářskými rysy.
    10. Vztah socializace a prevence.
    11. Metodika prevence sociálně patologického chování nejen v konkrétních státních resortech, ale i v nestátních institucích.
    12. Možnosti prevence a léčby uvedených projevů rizikového chování.
Literature
    required literature
  • FIŠER. S., ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3. info
  • KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3. info
  • JEDLIČKA, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích: Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
    recommended literature
  • Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy. URL info
  • URBAN, L., DUBSKÝ, J. Sociální deviace. Plzeň: vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2012. ISBN 978-80-7380-397-1. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: TOGA, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. info
  • DOLEJŠ, M. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2642-6. info
  • KAVALIR, A. a kol. Kyberšikana a její prevence- příručka pro učitele. Plzeň: DRAGON PRESS, 2009. ISBN 978-80-86961-78-1. info
  • SOCHŮREK, J. Úvod do sociální patologie. Liberec: TU v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-448-1. info
  • PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3. info
  • Kolektiv autorů:. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
  • SÝKOROVÁ, K., KLIMENTOVÁ, E., KLIMENT, P., FAFEJTA, M., SKOPALOV. Vybrané kapitoly ze sociálních deviací. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-85783-66-5. info
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ. J. Vzpoura deprivantů: nestvůry, nástroje, obrana. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-410-5. info
  • WEISS, P. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-24709-29-5. info
  • MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno:MUPdF, 2002. ISBN 80-210-2511-5. info
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. info
  • LABÁTH, V. a kol. Riziková mládež. Možnosti potenciálních zmien. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-66-4. info
  • ABGRALL, J., M. Mechanismus sekt. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-774-7. info
  • BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-629-3. info
  • SKOPALOVÁ, J. Vybrané kapitoly ze sociálních deviací (studijní text k distančnímu studiu). Olomouc: Univerzita Palackého,, 2000. ISBN 80-244-0146-0. info
  • TYPOVSKÁ, L., SKOPALOVÁ, J., DOPITA, M. Vybrané problémy současné společnosti (studijní text k distančnímu studiu). Olomouc: Vydavatelství UP, 2000. ISBN 80-244-0148-7. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 9 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2014, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2014/UPPVBD014