UPPVBP061 Gender Studies

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2014
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je pochopit názory na ženu a její postavení ve společnosti v průběhu evropských dějin od antiky až do současnosti, a to hlavně v obdobích, kdy se genderová problematika dostala do centra teoretických diskusí a společenských změn. Přednášky poskytnou studujícím přehled o vývoji teoretických rámců a východisek chápání genderu a genderových vztahů, jejich širší historicko-teoretický kontext a důsledky pro reálný život. Teoretické rámce zahrnují mytologické představy, filozofické koncepce, teologické pojetí a psychoanalytický přístup, které tvoří teoretický základ pro pochopení současného stavu v oblasti genderové teorie a praxe. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Studující získá a prokáže znalost základních teorií genderu a genderových vztahů, umí charakterizovat podstatné znaky jednotlivých fází vývoje názorů na podstatu ženy a muže, pochopí vztah mezi teoretickým řešením problematiky a jeho důsledky pro praxi. Získá přehled o stavu genderové teorie a praktických aktivitách v České republice, umí charakterizovat genderové aspekty základních oblastí společenského života a sociálně-patologických jevů, pochopí jejich zákonitosti a podmíněnost. Odborné dovednosti: Studující se dokáže orientovat v dějinném vývoji, zejména v základních obdobích, ve kterých byla genderová problematika v centru teoretických diskusí a společenských zlomů a použít osvojené teoretické koncepty genderu při reflexi současných společenských problémů. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace. Je schopen/schopna propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru, tj. uplatňovat genderovou analýzu a použít osvojené poznatky při práci s klienty. Obecná způsobilost: Studující je schopen vnímat souvislost teoretické analýzy genderových vztahů se svým oborem, společenským i osobním životem. Dokáže identifikovat možná rizika vzniku sociálně patologických jevů souvisejících se současným genderovým uspořádáním společnosti a genderovými stereotypy. Absolvováním předmětu bude studující způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, ale také se členy pracovních týmů. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studujícího rozhodovat se samostatně, odpovědně a přispívat svou činností k odstraňování diskriminace z hlediska pohlaví.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Bohyně hinduistické, egyptské a řecké mytologie.
    2. Názory řeckých filozofů na ženu a muže: Platón a Aristoteles. Teoretická argumentace genderové nerovnosti/versus rovnosti.
    3. Názory na ženu v Bibli. Dvě koncepce stvoření, žena jako obraz boha a jako zdroj prvotního hříchu. Dualita Eva/ Marie.
    4. Hon na čarodějnice a jeho genderový aspekt.
    5. Francouzská revoluce z genderového hlediska: svoboda, rovnost, bratrství.
    6. Názory J. J. Rousseaua na "přirozenost" ženy a muže, reakce M. Wollstonecraft v díle Obrana práv ženy.
    7. Freudovy názory na odlišný psychický vývoj dívek a chlapců, feministická reakce.
    8. Teoretický koncept genderu v díle S. de Beauvoir Druhé pohlaví.
    9. Stručné dějiny feminizmu ve světě: první, druhá a třetí vlna.
    10. Dějiny feminizmu u nás, příspěvek T. G. Masaryka.
    11. Genderově orientované organizace, aktivity a osobnosti v České republice.
    12. Rodina optikou genderu. Mateřství a otcovství v historické perspektivě.
    13. Genderové aspekty sociálně-patologických jevů a možnosti jejich prevence.
Literature
    required literature
  • KALNICKÁ, Z. Úvod do Gender Studies. Otázky rodové identity. Slezská univerzita v Opavě: Fakulta veřejných po, 2009. ISBN 978-80-7248-528-4. info
  • BOCKOVÁ, G. Ženy v evropských dějinách od středověku po současnost. Praha: Lidové noviny, 2007. ISBN 978-80-7106-494-7. info
  • RENZETTI, C., CURRAN, D. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0525-2. info
  • VODÁKOVÁ, A., VODÁKOVÁ, O. Rod ženský. Praha: SLON, 2003. ISBN 80-86429-18-0. info
    recommended literature
  • KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ, B., et al. Obrazy ženství v náboženských kulturách. Praha: Paseka, 2008. ISBN 978-80-7185-890-4. info
  • KALNICKÁ, Z. Filozofky v dějinách evropské filozofie. Ostrava, Ostravská univerzita, Filozofická fakul, 2007. ISBN 978-80-7368-324-5. info
  • ENNENOVÁ, E. Ženy ve středověku. Praha: Argo, 2001. ISBN 80-7203-369-7. info
  • OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6. info
  • HORSKÁ, P. Naše prababičky feministky. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 978-80-7368-324-5. info
  • OATES-INDRUCHOVÁ, L. (ed.). Dívčí válka s ideologií (Klasické texty angloamerického feministického myšlení),. Sociologické nakladatelství Praha, 1998. ISBN 80-85850-67-2. info
  • LEVACK, P. B. The Witch-Hunt in Early Modern Europe. London and New York: Longman, 1995. ISBN 978-0-582-08069-0. info
  • DE BEAUVOIR, S. Druhé pohlaví. Praha: Orbis, 1967. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Winter 2014, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2014/UPPVBP061