UPPVJP002 Základy pedagogiky a andragogiky

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/13/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům strukturovaný vhled do oblasti Základů pedagogiky a andragogiky, klíčových pojmů a aspektů teorie edukace, vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů, principů, forem, metod a prostředků, které by měli pochopit. Záměrem předmětu je pochopení vývojové etapy obou vědních disciplín jako bázi pro studium disciplín gerontagogických.
Learning outcomes (in Czech)
Oborové znalosti:Student získá a prokáže znalost vzniku pedagogiky a andragogiky jako vědních disciplín, základních teorií v rámci její geneze, umí charakterizovat předmět, úkoly, cíle, obsah, formy, metody, principy a prostředky teorie edukace, podstatné znaky jednotlivých alternativních škol a hnutí, definovat klíčové kompetence subjektu a objektu edukace, jakož i charakterizovat soustavu pedagogických a andragogických vědních disciplín.
Oborové dovednosti:Student se dokáže orientovat v základní edukační problematice zasazené do konceptu celoživotního učení – od primární výchovy v rodině, přes předškolní a školní výchovu, výchovu a vzdělávání dospělých až po edukaci seniorů. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi.
Obecné způsobilosti: Student je schopen vnímat problematiku vývoje člověka komplexně, v souvislostech základních, hraničních a aplikovaných edukačních disciplín. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní kategorie pedagogiky a andragogiky
  • 2. Geneze pedagogiky a andragogiky v konceptu CŽU; starověk, středověk, novověk až po soudobé koncepty ve světě a v ČR
  • 3. Předmět pedagogiky a andragogiky; metodologické ukotvení
  • 4. Výchozí orientace teorií učení; filozofická orientace; teorie učení; pojetí paradigmat v pedagogice a andragogice
  • 5. Soustava pedagogických a andragogických disciplín; základní, hraniční, aplikované; alternativní školy a hnutí; pomocné vědy pro pedagogiku a andragogiku: filozofické, psychologické, sociologické
  • 6. Pedagogické a andragogické cíle; cíle výchovy
  • 7. Obsah edukace v pedagogice a andragogice:učební plány a osnovy, kurikula, RVP a ŠVP
  • 8. Obsah edukace v pedagogice a andragogice: projekty; složky výchovy v demokratické společnosti
  • 9. Formy a metody výchovy v pedagogice a andragogice
  • 10. Materiální prostředky a technika; didaktická technika, pomůcky a technologie
  • 11. Pedagogické a andragogické zásady/principy
  • 12. Edukační tvořivost a efektivita
  • 13. Kompetence edukantů v pedagogice a andragogice
Literature
    required literature
  • BENEŠ, M. Andragogika. 2. aktuální a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. info
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
  • KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky a andragogiky. Distanční studijní text [online].Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=452
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky - úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026208723. info
    recommended literature
  • DVOŘÁKOVÁ, M. aM. ŠERÁK.Andragogika a vzdělávání dospělých. Praha: FF UK, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7.
  • JARVIS, P. The Theory & Practice of Teaching. 2nd ed. London: Routledge, 2006. ISBN 0415365252.
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. 2. rozšíř. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. ISBN 978-80-7248-767-5.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 9788026212287. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. a J. MAREŠ.Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
Assessment methods (in Czech)
zápočet
zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVJP002