UPPVJP017 Speciální gerontagogika

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/13/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika/gerontagogika, studenti se dokáží orientovat v historickém vývoji péče o postižené v kontextu současných trendů v přístupu k seniorům s postižením. Nedílnou součástí předmětu je také pochopit fungování rodin s postiženým jedincem a postoje společnosti včetně legislativního ukotvení. Studenti budou seznámeni s metodami speciální gerontagogiky, dokáží pochopit specifičnost jedince se zdravotním postižením seniorského věku: zrakovým, sluchovým, mentálním, tělesným, kombinovaným nebo s narušenou komunikační schopností. V rámci skupinových konzultací a seminářů studenti využijí fakultní výukový byt pro imobilní jedince k tomu, aby si vyzkoušeli běžné denní aktivity např. na invalidním vozíku s využitím kompenzačních pomůcek.
Learning outcomes (in Czech)
Oborové znalosti: Student získá a prokáže znalost základních disciplín speciální gerontagogiky, umí charakterizovat jednotlivé druhy postižení, zná možnosti jejich kompenzace a poradenské práce.
Oborové dovednosti: Student se dokáže orientovat ve specifičnostech vyplývajících z jednotlivých druhů a stupňů postižení u seniorů. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru.
Obecné způsobilosti: Student je schopen vnímat ohrožení vyplývající ze sociálního vyloučení seniorů s postižením, dokáže navrhovat možnosti preventivního působení v této oblasti. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, ale bude lépe reagovat na specifičnosti komunikace klientů s různým typem a stupněm postižení. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní vymezení předmětu speciální gerontagogika, postavení v systému věd, základní terminologie, cíl a předmět oboru
  • 2. Legislativa týkající se zdravotního postižení.
  • 3. Systém péče o jedince s postižením v dospělosti a stáří
  • 4. Historický vývoj péče o postižené. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti
  • 5. Metody speciální pedagogiky se zaměřením na osoby s postižením seniorského věku. Výzkumné strategie a přístupy. Speciálněpedagogické aktivizační postupy terapeutické povahy
  • 6. Osobnost jedince se zdravotním postižením, specifičnost vývoje s důrazem na specifika osobnosti v seniorském věku.
  • 7. Senioři se zrakovým postižením (problematika tyflopedická)
  • 8. Senioři se sluchovým postižením (problematika surdopedická)
  • 9. Senioři s mentálním postižením (problematika psychopedická)
  • 10. Senioři s tělesným a zdravotním znevýhodněním (problematika somatopedická)
  • 11. Senioři narušenou komunikační schopností (problematika logopedická)
  • 12. Alternativní a augmentativní komunikace
  • 13. Exkurze do vybraného zařízení
Literature
    required literature
  • JEŘÁBKOVÁ, Kateřina a kol. Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3733-0. info
  • JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-823-9. info
  • KIMPLOVÁ, T. a M. KOLAŘÍKOVÁ. Jak žít s těžkým zrakovým postižením?: souhrn (nejen) psychologické problematiky. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-831-3.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Speciální gerontagogika [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • LECHTA, Viktor, ed. Inkluzívna pedagogika a jej komponenty. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2013. ISBN 978-80-8082-704-5. info
  • MÜLLER, O. Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3688-3.
  • PROCHÁZKOVÁ, L. et al. Speciální andragogika. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-254-3.
    recommended literature
  • BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3703-3. info
  • JEŘÁBKOVÁ, Kateřina a kol. Lidé se zdravotním postižením - historické aspekty [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3603-6. info
  • KREJČÍŘOVÁ, O. Speciálněpedagogická andragogika - teorie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3690-6.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • RŮŽIČKA, Michal a kol. Krizová intervence pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3305-9. info
Assessment methods (in Czech)
zápočet, zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVJP017