UPPVJP028 Filozofické otázky života seniora

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/0/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Otázka stáří a stárnutí patří v oblasti filozofie spíše k tématům marginálním. Tento stav se nicméně, což je dáno také společenskými proměnami posledních několika málo staletí, pomalu mění a profesionální filozofové k němu obracejí svou pozornost. V předmětu Filozofické otázky života seniora budeme obojí zmíněné reflektovat, a to následujícím způsobem. Neboť v základu oživeného zájmu o otázku stáří a stárnutí patří vědomí reflexe významu stáří a stárnutí, zaměříme se na to, jak tento význam může být utvářen. Na tomto pozadí pak budeme teprve analyzovat filozofickou reflexi náležejících ke konkrétním kontextům. Tyto analýzy pak budou doplněny seznámením s několika významnými otázkami, které otevírají právě současní filozofové v souvislosti se stářím a stárnutím.
Learning outcomes (in Czech)
Oborové znalosti: Po absolvování předmětu bude student schopen popsat proměny významu staří a stárnutí s ohledem na kulturně dějinný vývoj západního civilizačního okruhu, a to v upřesňujícím srovnání s východním kulturním kontextem. Na základě těchto znalostí bude schopen zaujmout kritické stanovisko ke každému významu stáří, což jinými slovy znamená, že si bude vědom proměnlivosti významu pojmů stáří a stárnutí. Po absolvování předmětu budou studenti také seznámení s některými klíčovými problém spjatými se stárnutím.
Oborové dovednosti: Po absolvování předmětu budou studenti schopni využít své znalosti v přístupu k starým lidem. Především budou s to vytvořit si odstup od převládajícího mainstreamového přístupu ke starým lidem a pracovat na svém nepředmětném vztahu k nim.
Obecné způsobilosti: Na obecné rovině bude student rozumět problematice stáří z kulturně historické i filozofické perspektivy. Bude zvláště rozumět tomu, že k autentický přístup, tedy přístup neřízeny jen systematickými kritérii, není ničím samozřejmým, ač velmi žádoucím, a to zvláště z perspektivy etiky pomáhajících profesí.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vztah filozofie a problematiky stárnutí - základní rozvržení a přehled významných pramenů k studiu problematiky
  • 2. Problematický pojem stáří a stárnutí - proměnlivost atributu stáří
  • 3. Stáří a stárnutí v antickém (řeckém a římském) světě - dva kulturní kontexty, dva způsoby pohledu na staří
  • 4. Antická filozofie a otázka stárnutí - monistická a pluralistická perspektiva
  • 5. Středověké vnímání stáří - stáří jako jedna z přirozených fází života člověka, otázka času a času člověka, křesťanství a význam stáří
  • 6. Stáří v novověkém a moderním světě - proměny vztahu k stárnutí v sekularizujícím se světě
  • 7. Pojem času v souvislosti se stárnutím - čas světa a čas člověka
  • 8. Stáří a vyprávění - možnosti narace ve vztahu k stáří a stárnutí
  • 9. Stárnutí a důstojnost - otázka důstojnosti člověka a jejího zachování
  • 10. Stárnutí a identita - otázka identity subjektů
  • 11. Stárnutí a autonomie - kritika dominantního pojetí autonomie z perspektivy feministické filozofie v aplikaci na seniory
  • 12. Stáří a smrt - vyrovnávání se s její blízkostí.
  • 13. Komparativní perspektiva - stáří ve východním kulturním kontextu
Literature
    required literature
  • ANTON, A. A. Aging in clasical philosophy. In: G. SCARRE, ed. The Palgrave Handbook of the Philosophy of Aging. Palgrave Macmillan, 2016, s. 115134.
  • BAARS, J. Concepts of time in age and aging. In: G. SCARRE, ed. The Palgrave Handbook of the Philosophy of Aging. Palgrave Macmillan, 2016, s. 69-86.
  • DVOŘÁKOVÁ, D. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3. info
  • JANIŠ, Kamil and Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů (Leisure time of senior citizens). první. Praha: Grada, 2016, 156 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5535-9. info
  • OVERAL, Ch. How old is old? Changing Conceptions of Old Age. In: G. SCARRE, ed. The Palgrave Handbook of the Philosophy of Aging. Palgrave Macmillan, 2016, s. 13-48.
  • SLOVÁČEK, P.Filosofické otázky života seniora[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • SLOVÁČEK, P.Teorie politična Carla Schmitta a její antropologické a theologické předpoklady. Filozofia. 2016, 71(10), 821831. ISSN 0046-385 X. (SCOPUS, ERIH)
  • SLOVÁČEK, P. Tomášova metafyzika člověka  člověk jako prostřední článek hierarchie stvoření. Filozofia. 2016, 71(6), 462473. ISSN 0046-385 X. (ERIH, SCOPUS)
    recommended literature
  • SCARRE, G., ed. The Palgrave Handbook of the Philosophy of Aging. Palgrave Macmillan, 2016.
  • NUSSBAUM, M. C. Křehkost dobra. Praha: Oikoymenh, 2006.
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVJP028