UPPVJP031 Kognitivní trénink u seniorů

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je podat základní přehled systémů trénování paměti a kognitivních funkcí, seznámit studenty s možnostmi individuálních i skupinových tréninkových aktivit pro seniory. Studenti si osvojí vybrané techniky trénování paměti a naučí se naplánovat, připravit a realizovat základní lekci individuálního i skupinového kognitivního tréninku.
Learning outcomes (in Czech)
Oborové znalosti: Student si osvojí znalosti o paměti, kognitivním tréninku, umí charakterizovat specifika kognitivního tréninku u seniorů, popsat kognitivní trénink u vybraných skupin seniorské populace.
Oborové dovednosti: Student umí aplikovat získané poznatky do praxe, umí navrhnout a připravit lekci kognitivního tréninku pro vybranou populaci seniorů (zdravá populace, senioři s mírnou kognitivní poruchou, senioři s demencí).
Obecné způsobilosti: Student je schopen používat znalosti a dovednosti kognitivního tréninku v kontextu edukační péče o seniory.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Kognitivní funkce u seniorů. Paměť, pozornost, učení. Kognitivní trénink
  • 2. Kognitivní psychologie. Kognitivní schopnosti. Psychologie paměti. Druhy paměti
  • 3. Motivace cvičení paměti a jiných kognitivních funkcí. Vůle a cvičení
  • 4. Kognitivní trénink I. Pamatování čísel. Pamatování jmen a osob. Pamatování slovíček
  • 5. Kognitivní trénink II. Pamatování cizích slov. Pamatování časových údajů. Pamatování textů. Pamatování souvislého sledu informací
  • 6. Kreativní postupy I. Brainstorming. Brainwriting. Metoda 635
  • 7. Kreativní postupy II. Collective notebook (CNB). Myšlenkové mapování. Clustering. Bisociace
  • 8. Mnemotechniky
  • 9. Podmínky kognitivního tréninku
  • 10. Organizace cvičení paměti a jiných kognitivních funkcí. Organizace tréninkové hodiny
  • 11. Specifika účastníků kognitivního tréninku. Zdravá populace. Senioři s mírnou kognitivní poruchou. Senioři s demencí
  • 12. Netradiční přístupy ke kognitivnímu tréninku. Kritika kognitivního tréninku
  • 13. Životní styl. Výživa. Pohyb. Relaxace
Literature
    required literature
  • HOLMEROVÁ, I. et al. Průvodce vyšším věkem: manuál pro seniory a jejich pečovatele. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. 206 s. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-3119-6.
  • PREISS, M. a J. KŘIVOHLAVÝ.Trénování paměti a poznávacích schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 205 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2738-7.
  • PREISS, M., CHRÁSTKOVÁ, D., STEINOVÁ, D. a J. VEJTASOVÁ. Efektivita trénování paměti: příručka pro zájemce o trénování paměti. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 2010. 57 s. ISBN 978-80-87142-10-3.
  • ŠPATÉNKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
  • ŠPATENKOVÁ, N.Kognitivní trénink u seniorů[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • TIEFENBACHER, A. Trénink paměti: osvědčené tipy, metody a cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 153 s. Praxe & kariéra. ISBN 978-80-247-3177-3.
    recommended literature
  • GEISSELHART, R. R. a Ch. HOFMANN-BURKART.Trénink paměti a koncentrace: praktické techniky, cvičení, příklady a testy. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 105 s. Poradce pro praxi. ISBN 80-247-1654-2.
  • HIRTLOVÁ, P. Kreativní mysl. Vydání: první (s vydáním v předchozím vydavatelství 2. přepracované a doplněné vydání). Praha: Machiavelli Press, 2017. 187 stran. Studijní texty. ISBN 978-80-88147-06-0.
  • KLUCKÁ, J. a P. VOLFOVÁ.Kognitivní trénink v praxi. 2., rozšířené vydání. Praha: Grada, 2016. 174 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-5580-9.
  • SUCHÁ, J. Trénujte si paměť. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. 211 stran. ISBN 978-80-262-0890-7.
  • SUCHÁ, J., JINDROVÁ, I. a B. HÁTLOVÁ.Hry a činnosti pro aktivní seniory. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 173 s., [8] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-262-0335-3.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 285 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-5327-0.
Assessment methods (in Czech)
zápočet
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVJP031