UPPVMK016 Inkluzivní pedagogika

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
12/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Záměrem a podstatou tohoto předmětu je přiblížit studentovi současné trendy speciální pedagogiky v kontextu celospolečenských sociálních a kulturních změn. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních legislativních a kurikulárních platných dokumentů, ale rovněž poznatky, které se uplatňují v současné praxi a týkají se přímého edukace v různých sociálních prostředích, v různých formách.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student charakterizuje současnou speciální pedagogiku ve srovnání s její historií, jejími cíli a aktuálním zaměřením
- Student se orientuje v pojmech, které jsou užívány pro označení osob s disabilitou v duchu konkrétních právních dokumentů
- Student umí stručně vyhodnotit různé speciálněpedagogické strategie, které se týkají inkluze a integrace
- Student se orientuje v současné speciálněpedagogické odborné literatuře domácí a zčásti i zahraniční provenience
- Student zná podstatu zřizování speciálních pracovišť intervenčního typu, umí je pojmenovat a charakterizovat
Odborné dovednosti:
- Student umí posoudit stupeň a rozsah disability podle různých schémat,
- Student analyzuje situaci člověka s disabilitou ve všech svých důležitých rovinách – biologické, psychické, sociální, vzdělávací.
- Student umí použít a aplikovat některé technické a kompenzační pomůcky
- Student umí cíleně aplikovat takové postupy práce, které zohledňují speciální potřeby osob s disabilitou v konkrétních situacích
Obecné způsobilosti:
- Student se orientuje v modifikaci speciálněpedagogické práce směrem k osobám s disabilitou
- Student umí aplikovat znalosti z oboru do přípravy edukačního procesu
- Student aplikuje modifikace speciálněpedagogických metod využitelných v práci s lidmi s disabilitou na základě platné dokumentace legislativního charakteru.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Inkluzivní pedagogika, její cíle a možnosti.
  • 2. Současné trendy vzdělávací politiky v ČR, legislativní a kurikulární dokumenty vztahující se k současným trendům společného vzdělávání.
  • 3. Srovnání přístupů k inkluzi v českém školství se současnými trendy v zahraničí.
  • 4. Koncepce podpůrných opatření v inkluzivním vzdělávání.
  • 5. Podmínky inkluzivního vzdělávání (personální, organizační, psychosociální, materiální...).
  • 6. Inkluzivní vzdělávání a inkluzivní vyučování.
  • 7. Pedagogicko-psychologické služby v inkluzivním vzdělávání.
  • 8. Vývoj přístupů k diagnostickým postupům u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 9. Koncept včasné intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 10. Průběh diagnostického procesu ve škole.
  • 11. Proces učení se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, specifika procesu hodnocení.
  • 12. Příklady dobré praxe – u nás a ve světě. Repetitorium učiva.
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Approaches to Students with Learning Disorders in Inclusive School Environment. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7110-0.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • KALEJA, M. Speciální pedagogika – vybraná témata. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
  • KALEJA, M., HAMPL, I. Asistence žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. 80 s. ISBN 978-80-7464-292-0.
  • KALEJA, Martin and Eva ZEZULKOVÁ. School education of Roma socially disadvantaged pupils in the Czech Republic : basic description of the current situation. Ostrava: University of Ostrava, Faculty of Education, 2014, 100 pp. ISBN 978-80-7464-629-4. info
  • MICHALÍK, Jan, BASLEROVÁ, Pavlína, FELCMANOVÁ, Lenka a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
  • ZEZULKOVÁ, E, KALEJA, M. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2.
    recommended literature
  • KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464636-2.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Heterogenita v konceptu inkluzivního vzdělávání: Pohledem na děti a žáky v povinném vzdělávání. In Sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické fórum 2017. Koncepce vzdělávání a psychologie. Hradec Králo
  • JEDLIČKA, Richard a kolektiv. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
    not specified
  • KACHLÍK, Petr; ČERVENKA, Karel; VOJTOVÁ, Věra et al. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků základních škol z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M. a kol. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-167-9
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: Vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
  • BAYAT, Mojdeh. Teaching Exceptional Children. Routledge, 2017. ISBN 978-113-8802-193.
  • VÍTKOVÁ, Marie a BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní pedagogika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Podmínkou přihlášení k ústní zkoušce je 100% účast v seminářích, zpracování zadaného úkolu v rozsahu 10 normostran a jeho prezentace (formální požadavky na seminární práci budou předány na začátku semestru). Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK016